Du kan sende testament i posten til Bergen tingrett, postboks 7412, 5020 Bergen.
Den som har opprettet et testament, kan fortsatt sende det til oppbevaring ved en domstol for å sikre at det blir funnet etter dødsfallet. Det er viktig at du ikke bare sender inn testamentet, men også skriver et brev der det går fram at du ønsker å få det oppbevart ved domstolen.
Etter ny lov som trer i kraft 01.01.2021 er det et vilkår at du også sender kopi av godkjent legitimasjon med bilde og signatur.
Det skal alltid legges ved legitimasjon selv om testamentet sendes inn av advokat.
Hvis testamentet blir sendt inn av en fullmektig, må det som tidligere ligge ved skriftlig fullmakt. I tillegg må også fullmektigen legge ved kopi av både sin og din godkjente legitimasjon med bilde og signatur. Dette gjelder også når testamentet er opprettet av ektefeller i fellesskap og bare den ene sender det til domstolen for oppbevaring.
HUSK:
- Følgebrev der det går fram at du ønsker at testamentet skal oppbevares ved domstolen
- Kopi av godkjent legitimasjon med bilde og signatur (nasjonalt ID-kort, pass, førerkort og bankkort med bilde)
- Fullmektig (også ektefelle) må ha skriftlig fullmakt
Ønsker du å få utlevert et testament du har levert inn tidligere, kan du henvende deg til domstolen per post (brevet må være signert), men ikke per e-post. Også ved utlevering må domstolen få kopi av godkjent legitimasjon med bilde og signatur.
Vi gir ingen andre innsyn i testamentet ditt. Noen vil få oppnevnt verge eller fremtidsfullmektig. Ønsker du at vedkommende skal få kopi eller innsyn, må det gå fram av følgebrevet, testamentet eller fremtidsfullmakten.
Alle skjema må sendes inn i original. Dette gjelder også testament og ektepakt.