BankID på mobil

Avhengig av mobilabonnement og bank, kan det også være mulig å bruke BankID på mobil. Under er et eksempel med Phonero og SpareBank 1. Det har også blitt rapportert at abonnement fra Telenor i kombinasjon med DNB fungerer.

Når du kommer til ID-porten velger du BankID som autentiseringsmetode, og legger inn ditt fødselsnummer, og klikker på pilen for å gå videre. Hvis du ikke har benyttet BankID på mobil til å logge på tidligere vil du automatisk få opp at du skal benytte kodebrikke.

Skjermbilde av BankID-pålogging med kodebrikke

 

Har du støtte for BankID på mobil vil du under feltet for engangskode se en klikkbar tekst. Det vil i de fleste tilfeller være navnet på banken som har utstedet din BankID. Hvis du klikker på teksten vil du få en boks der du kan velge mellom å bruke engangskode eller BankID på mobil.

Skjermbilde av BankID med valg for å velge BankID på mobil.

 

Når du da velger BankID på mobil tas du tilbake forrige skjermbilde, men i stedet for å kunne skrive inn engangskode vil det nå feltet være deaktivert og teksten "Gå videre" vil fremkomme i feltet. Du vil også se at under står det "BankID på mobil".

Skjermbilde av BankID på mobil

 

Når du da klikker på pilen vil du få opp skjermbildet med referansen som sendes til din mobil. Hvis referanse som vises på mobilen er i samsvar den som vises i nettleseren, er det bare å godta og taste ID-pin for å sende bekreftelse tilbake. Du kan så skrive inn ditt passord i nettleseren for å gå videre til aktørportalen.

Skjermbilde av referanse ved bruk av BankID på mobil

 

Til toppen