Veiledning ved dødsfall

Illustrasjonsbilde
Foto: Adobestock

Har du spørsmål eller trenger veiledning i forbindelse med dødsfall?

Sist oppdatert 22.04.2021.

Når vi har registrert dødsfallet (tar ca. 2-3 uker) – vil din saksbehandler sende e-post/brev til den som er oppgitt som nærmeste pårørende. Vi kan ikke hjelpe deg før dette. Telefonnummer til saksbehandler finner du i e-posten eller brevet du får fra tingretten.

Dersom du (nærmeste pårørende) ikke har mottatt e-post eller brev innen tre uker, ber vi om at du kontakter oss på telefon eller e-post (se under).

Hvis avdøde hadde adresse i Kvam, Ullensvang, Eidfjord eller Ulvik vil dødsfallet bli behandlet av rettssted Lofthus. Hvis avdøde var bosatt i en av andre kommunene i rettskretsen vil dødsfallet bli behandlet av rettssted Bergen.

Dersom du har behov for veiledning, får du veiledning på telefon mellom kl. 10.00-14.00. Telefonnummer finner du i brevet du har mottatt fra tingretten. 

Skjema må sendes inn i original. Dette gjelder også testament og ektepakt.

All bestilling av dokumenter må skje skriftlig, i brev eller på e-post til Hordaland.tingrett@domstol.no. Bestilling av dokumenter fra avsluttede saker kan ta opp til en måned. 

Dokumenter fra Bergen kommune før 01.01.2001 må bestilles hos Statsarkivet. 
Dokumenter fra gamle Nordhordland tingrett og tilhørende kommuner fra før 01.01.1991 må bestilles hos Statsarkivet. 

Til toppen