
 
 

NORGES HØYESTERETT 
 

Den 6. mars 2009 avsa Høyesterett dom i  

HR-2009-00547-A, (sak nr. 2008/1808), sivil sak, anke over dom, 

 
A (advokat Arne Meltvedt) 
  
mot  
  
Magasinforlaget AS  
Kristine Moody (advokat Trond Hatland) 

 

 

 

S T E M M E G I V N I N G :  

 

(1) Dommer Matningsdal: Saken gjelder krav om oppreisning etter angivelig rettsstridig 
bruk av et bilde på forsiden av ukemagasinet Memo. Spørsmålet er om bruken utgjør en 
ærekrenkelse som gir grunnlag for oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6. Som 
alternativt grunnlag anføres det at bruken er i strid med åndsverkloven § 45c slik at det 
kan tilkjennes oppreisning med hjemmel i lovens § 55. 
 

(2) Saksøkeren, A, er født i 1982. Han er oppvokst i Libanon, og kom til Norge i slutten av 
1999. Deretter har han vært bosatt i Oslo. Hans far og seks søsken bor også i Norge. A er 
libanesisk statsborger, men tar sikte på å søke norsk statsborgerskap. 
 

(3) Vinteren 2005/2006 ble det i utlandet og i Norge publisert tegninger av profeten 
Muhammed som muslimer og andre opplevde som blasfemi og reagerte sterkt mot. I 
Norge ble tegningene gjengitt i publikasjonen Magazinet. Som følge av den uroen som 
oppstod, innkalte arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen i begynnelsen 
av februar 2006 redaktøren av Magazinet og representanter for Islamsk Råd i Norge til et 
møte. Partene ble enige om å legge saken bak seg. Under en påfølgende pressekonferanse 
ba Islamsk Råd om at muslimer ikke skulle delta i demonstrasjoner som det ikke stod 
noen organisasjon bak. 
 



 2

(4) Likevel ble det den 11. februar gjennomført et lovlig demonstrasjonstog i Oslo som A 
deltok i. I toget, som ble oppløst utenfor Stortinget, deltok det i overkant av 
200 demonstranter. A var en engasjert deltaker i toget og gikk langt framme. Toget 
foregikk i fredelige former, og det oppstod ingen voldsepisoder i forbindelse med det. 
 

(5) I forbindelse med demonstrasjonstoget var det et betydelig presseoppbud, og det ble tatt 
bilder av deltakerne – herunder av A. Det bildet som denne saken gjelder, ble tatt av en 
fotograf fra Dagbladet. 
 

(6) Nyhetsmagasinet Memo ble utgitt av Magasinforlaget AS i perioden mars til september 
2006. Memo var et samfunnskritisk magasin med formål å danne grunnlag for debatt. 
Kristine Moody var ansvarlig redaktør. Opplaget ble imidlertid så beskjedent at magasinet 
ble nedlagt i september 2006. 
 

(7) Hovedoppslaget i første nummer av Memo, som kom ut 16. mars 2006, var de 
utfordringer innvandringen skaper – herunder frykten for islam. Førstesiden var dekket av 
et bilde av A, idet han med knyttet og løftet høyre hånd ifølge hans egen forklaring roper 
”Gud er stor” på arabisk. På førstesiden er det nederst i bildet med store bokstaver skrevet 
”Frykter sosial bombe”, og med noe mindre bokstaver ”Innvandring er vår tids største 
politiske utfordring, sier arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen”. 
 

(8) Framme i bladet er en liten kopi av forsidebildet gjengitt i tilknytning til en overskrift om 
at ”Fremmedfrykten blir stueren”. I forbindelse med intervjuet med Bjarne Håkon 
Hanssen er det innledningsvis et helsides bilde av ham påført følgende tekst: ”Når man 
kommer til Norge, må man jaggu lære seg andre måter å løse konflikter på enn å finne 
fram et balltre.” Intervjuet med Hanssen omhandler primært generelle problemstillinger 
knyttet til integrering av innvandrere. Mot slutten av intervjuet er han imidlertid stilt 
følgende spørsmål: ”Har du inntrykk av at fremmedfrykten øker i Norge?” Til dette svarer 
han: 
 

”Ja, jeg tror nok det som har skjedd de siste ukene har gjort mange mer usikre og 
engstelige. Det forstår jeg jo – jeg er selv blitt skremt av det jeg har sett på TV i 
forbindelse med karikaturstriden.” 

 
(9) Deretter stilles han følgende spørsmål: ”Hva er din reaksjon på bråket i moskéen i Oslo?”. 

Til dette svarer han: 
 

”Konflikter er vi kjent med også i Norge, til og med innenfor menigheter, men det er 
helt uakseptabelt at man skal løse en strid med balltre og kniver. Når man kommer til 
Norge, må man jaggu lære seg andre måter å løse konflikter på enn å finne fram et 
balltre.” 

 
(10) Demonstrasjonen 11. februar nevnes overhodet ikke i dette intervjuet. Den eneste omtalen 

av demonstrasjonstoget finner man i et påfølgende intervju med forfatteren Al-Kubaisi 
hvor han på et spørsmål om hva som er den viktigste konsekvensen av karikaturstriden, 
svarer: 
 

”Nordmenn våknet plutselig til at muslimene ikke har forstått norske verdier som 
ytringsfrihet, og at islamisme er blitt en skremmende makt. Demonstrasjonene på Karl 
Johans gate i februar, der unge muslimer uttrykker støtte med islamisme, beviser at 
integrering er en myte, og var i praksis en advarsel for nordmenn om at Norges fremtid 
er i fare, … .” 



 3

 
(11) Opplagstallet for det aktuelle nummeret var ca. 18 000, hvorav nærmere 8 000 ble delt ut 

til forbipasserende på gaten og andre offentlige steder. 
 

(12) A var ikke kjent med bruken av bildet, men oppdaget det noen dager senere i en kiosk. 
Han lot seg intervjue av Verdens Gang, som den 22. mars brakte et intervju med ham 
sammen med kommentarer fra generalsekretær Kokkvold i Norsk Presseforbund og 
ansvarlig redaktør Moody i Memo. A brakte også saken inn for Pressens Faglige Utvalg, 
som i vedtak datert 30. mai 2006 enstemmig konkluderte med at ”Memo har brutt god 
presseskikk”. 
 

(13) Forsidebildet ble senere brukt i markedsføringen av Memo – herunder i form av innstikk i 
Dagbladet sammen med senere forsidebilder. 
 

(14) A brakte saken inn for Oslo tingrett med krav om erstatning for økonomisk tap og 
oppreisningserstatning. Tingretten avsa 31. august 2007 dom med slik domsslutning: 
 

”1.  Magasinforlaget AS v/styrets formann og tidligere ansvarlig redaktør Kristine 
Moody dømmes in solidum til å betale oppreisning til A med kr. 100.000 – 
etthundretusenkroner – med tillegg av lovens rente fra forfall og til betaling 
skjer. 

 
2.  Magasinforlaget AS v/styrets formann og tidligere ansvarlig redaktør Kristine 

Moody dømmes in solidum å betale saksomkostninger til A med kr. 150.880 – 
etthundreogfemtitusenåttehundreogåttikroner – med tillegg av lovens rente 
fra forfall og til betaling skjer. 

 
3.  Beløpene forfaller til betaling 14 – fjorten – dager fra forkynnelsen av denne 

dom.” 
 

(15) Tingrettens resultat er begrunnet i at bruken av bildet utgjorde en rettsstridig 
ærekrenkelse. Kravet om erstatning for økonomisk tap ble ikke tatt til følge, idet 
tingretten kom til at A ikke hadde sannsynliggjort slikt tap.  
 

(16) Magasinforlaget AS og Kristine Moody anket tingrettens dom til Borgarting 
lagmannsrett. Lagmannsretten kom til at verken skadeserstatningsloven § 3-6 eller 
åndsverkloven § 55 jf. § 45c gav hjemmel for oppreisningsansvar. Dommen, som er 
avsagt 25. september 2008, har etter rettelse denne domsslutning: 
 

”1. Magasinforlaget AS og Kristine Moody frifinnes. 
 
2. I saksomkostninger for tingretten og lagmannsretten betaler A til 

Magasinforlaget AS og Kristine Moody i fellesskap 242 369,37 – 
tohundreogføritotusentrehundreogsekstini 37/100 – kroner innen 2 – to – uker 
fra forkynnelsen av denne dom med tillegg av den alminnelige 
forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven § 3 første ledd første punktum 
fra forfall til betaling skjer.” 

 
(17) A har anket lagmannsrettens dom til Høyesterett. Anken gjelder lagmannsrettens 

rettsanvendelse. 
 

(18) Den ankende part, A, har i korte trekk anført: 
 



 4

(19) Presentasjonen av bildet på Memos førsteside representerer en ærekrenkelse som gir 
hjemmel for oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6. Utgangspunktet er riktignok 
at det må foretas en helhetsvurdering hvor førstesiden må ses i sammenheng med de 
oppfølgende artiklene om integreringsproblemet. I denne saken modifiseres imidlertid 
dette utgangspunktet noe, idet nesten halvparten av opplaget ble utdelt som gratisnummer 
til forbipasserende som man ikke kan forvente hadde samme interesse for innholdet som 
kjøperne av magasinet. Dessuten ble førstesiden senere brukt i markedsføringen av 
magasinet hvor innholdet ikke var tilgjengelig. 
 

(20) Bildet av ham på forsiden levendegjorde en frykt for fremtidig voldsutøvelse. Denne 
oppfatningen ble forsterket ved statsrådens utsagn om ”sosial bombe” og om 
konfliktløsning ved bruk av ”balltre”. Også ellers i de aktuelle artiklene finner man flere 
uttrykk som ikke mildner inntrykket av forsiden. Dette gjelder f.eks. for beskrivelsen av 
bydelen Rosengård i Malmø som ”Sveriges bakgård”, og hvor det blant annet omtales 
vold mot brannmannskaper under utrykning. 
 

(21) Det erkjennes at det etter EMK artikkel 10 kreves sterke grunner for å gjøre inngrep i 
ytringsfriheten. I det foreliggende tilfellet hvor bildet er tatt ut av sin sammenheng, og det 
heller ikke er opplyst hvilken sammenheng det er tatt i, må imidlertid hensynet til As 
personvern gå foran hensynet til ankemotpartenes ytringsfrihet. 
 

(22) Det bestrides at det ved vurderingen kan legges vekt på den senere artikkelen i Verdens 
Gang og vedtaket i Pressens Faglige Utvalg. 
 

(23) Alternativt kreves det oppreisning med hjemmel i åndsverkloven § 55 jf. § 45c. 
Offentliggjøringen av bildet var et inngrep i As vern etter EMK artikkel 8 nr. 1, og vernet 
etter denne artikkelen må gis fortrinnet ved en avveining mot ytringsfrihetsvernet etter 
artikkel 10. 
 

(24) Det følger av sikker praksis fra EMD at retten til eget bilde er vernet av artikkel 8. 
Samtidig viser praksis at personer som har plassert seg selv i nyhetsbildet på en eller 
annen måte, normalt må akseptere at media publiserer bilder av dem. De fleste av disse 
sakene gjelder imidlertid personer som innehadde sentrale, offentlige posisjoner i 
vedkommende land. As situasjon atskiller seg klart fra disse sakene. Han var totalt ukjent 
for offentligheten, og etter demonstrasjonen har han heller ikke søkt offentlighetens lys. 
Ved vurderingen har det også stor betydning at bildet ikke ble brukt ved en omtale av 
demonstrasjonen, og at det heller ikke ble opplyst hvilken sammenheng det var tatt i. 
 

(25) A har nedlagt denne påstand: 
 

”1. Magasinforlaget AS dømmes til å betale oppreisning til A med et beløp 
fastsatt etter Høyesteretts skjønn. 

 
2. Kristine Moody dømmes til å betale oppreisning til A med et beløp fastsatt 

etter rettens skjønn. 
 
3. Magasinforlaget AS og Kristine Moody dømmes til å betale saksomkostninger 

til A/det offentlige.” 
 

(26) Ankemotpartene, Magasinforlaget AS og Kristine Moody, har i korte trekk anført: 
 



 5

(27) Det bestrides at forsidebildet representerer en ærekrenkelse overfor A slik at 
skadeserstatningsloven § 3-6 kommer til anvendelse. Prinsipalt anføres det at det ikke 
foreligger noen ærekrenkende beskyldning rettet mot ham. Det følger av fast praksis at et 
enkeltstående utsagn – i vår sak forsidebildet – ikke kan vurderes separat, men at det må 
foretas en helhetsvurdering hvor det også legges vekt på de tilknyttede artiklene. Denne 
helhetsvurderingen gir ikke grunnlag for å trekke slutninger om at det ble fremsatt 
beskyldninger rettet mot A av den karakter som omhandles i straffeloven § 247. I den 
grad noen ble kritisert i intervjuet med Bjarne Håkon Hanssen, var kritikken rettet mot 
norske politikere og ikke mot A. 
 

(28) Subsidiært anføres det at oppslaget ikke var rettsstridig. Etter Grunnloven § 100 og EMK 
artikkel 10 er utgangspunktet at inngrep i ytringsfriheten må legitimeres som nødvendig 
ut fra et ”tvingende samfunnsmessig behov”. En eventuell beskyldning retter seg ikke mot 
forhold som omfattes av privatsfæren, og det vises til at EMD har understreket at i 
mediesaker ”the most careful scrutiny is called for”. Den aktuelle saken hadde stor 
allmenn interesse, og det sterke vernet i artikkel 10 er ikke betinget av at ytringen gjelder 
”offentlige personer” eller at vedkommende aktivt har søkt medias søkelys. Det er et 
viktig moment at omtale av enkeltpersoner kan illustrere en sak av allmenn interesse. 
Som demonstrant mot ytringsfrihet var A en del av nyhetsbildet. 
 

(29) Dersom Høyesterett likevel skulle komme til at det foreligger en rettsstridig ærekrenkelse, 
vises det til at det etter skadeserstatningsloven § 3-6 beror på rettens skjønn om det skal 
tilkjennes oppreisning. I denne saken bør ikke kompetansen til å tilkjenne oppreisning 
brukes. 
 

(30) Det bestrides også at publiseringen av bildet var i strid med åndsverkloven § 45c. 
Avbildningen var forbundet med sterk allmenn interesse, og bildet ble publisert i en 
relevant kontekst. Det aksepteres at publisering av et bilde som det foreliggende i 
utgangspunktet er beskyttet av EMK artikkel 8, men dette vernet må avveies mot pressens 
ytringsfrihet etter artikkel 10. Spørsmålet er dermed også i denne relasjon om det 
foreligger et ”tvingende samfunnsmessig behov” som legitimerer inngrep i 
ytringsfriheten. Dette er ikke tilfellet. 
 

(31) Utgangspunktet er at bruk av bilder – som andre ytringer – må vurderes i sin kontekst. Og 
det kreves ikke at bildet – isolert sett – har allmenn interesse. Avgjørende er om det 
inngikk i et oppslag av allmenn interesse. Ved den konkrete vurderingen vises det til at 
demonstrasjonen som bildet ble hentet fra, var med på å danne grunnlag for oppslaget. Og 
formålet med bildebruken var å levendegjøre den politiske debatten som bestod av 
intervjuer foretatt med ulike personer. Man tok ikke på noen måte sikte på å sette A i et 
negativt lys. Hensynet til hans privatliv ble ivaretatt ved at hans navn ikke ble nevnt, og 
ved at det ikke ble offentliggjort noen detaljer fra hans privatliv. Det ble heller ikke 
fremsatt noen infamerende beskyldninger mot ham. 
 

(32) Ved vurderingen må det legges vekt på As eget forhold. Han valgte å delta i 
demonstrasjonen og entret dermed den offentlige arena og deltok i den offentlige debatten 
om karikaturtegningene. Han fremstod ved det som eksponent for kontroversielle 
spørsmål og bidro til å høyne temperaturen i debatten. Som følge av dette valget kunne 
han ikke senere båndlegge bruken av bildene. 
 



 6

(33) Ved vurderingen står den journalistiske frihet sentralt. Domstolene skal ikke sette seg i 
redaksjonens sted – heller ikke ved bildebruken. 
 

(34) Det må dessuten legges vekt på at A senere har fått en form for ”oppreisning” ved at han 
fikk medhold i Pressens Faglige Utvalg. Intervjuet i Verdens Gang bidro også til å 
redusere eventuelle skadevirkninger for ham. 
 

(35) Endelig bestrides at redaksjonen har opptrådt grovt uaktsomt. Vilkåret for oppreisning 
etter åndsverkloven § 55 er dermed ikke oppfylt. 
 

(36) Magasinforlaget AS og Kristine Moody har nedlagt denne påstand: 
 

”1. Anken forkastes. 
 
2. A dømmes til å dekke Magasinforlaget AS’ og Kristine Moodys 

saksomkostninger for Høyesterett innen 2 –to – uker fra forkynnelsen av 
dommen.” 

 
(37) Jeg er kommet til at anken fører fram. 

 
(38) Jeg ser først på om bruken av bildet var i strid med åndsverkloven § 45c, noe som i tilfelle 

kan gi grunnlag for oppreisning etter lovens § 55. Åndsverkloven § 45c fastsetter at 
fotografi ”som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av 
den avbildede”. Fra dette utgangspunktet er det gjort flere unntak. I denne saken er det 
bokstav a, som gir adgang til å gjengi bildet når ”avbildningen har aktuell og allmenn 
interesse”, som påberopes av de saksøkte. 
 

(39) Det er klart at det temaet som ble behandlet i intervjuet med Bjarne Håkon Hanssen og de 
påfølgende intervjuene om integrering av innvandrere, hadde betydelig aktuell og allmenn 
interesse. Man kan nærmest si at det tilhører kjernen av pressens rolle som en ”public 
watchdog”, som EMD har understreket i en rekke saker om pressens ytringsfrihet etter 
EMK artikkel 10. Og i en reportasje som direkte omhandlet demonstrasjonstoget, hadde 
det neppe vært i strid med åndsverkloven § 45c å bruke bildet på magasinets forside. 
Dette er heller ikke bestridt. Spørsmålet er imidlertid om unntaksbestemmelsen i § 45c 
kan anvendes når bildet i overkant av en måned senere ble brukt som illustrasjonsfoto i 
forbindelse med en generell debatt om integrering av innvandrere, og hvor 
karikaturstriden og demonstrasjonstoget så vidt ble berørt. Saken reiser videre spørsmålet 
om hvilken betydning det har at det ikke ble opplyst i hvilken sammenheng bildet var tatt. 
Avgjørende er hva som følger av EMK artikkel 8 sammenholdt med artikkel 10. 
 

(40) EMK artikkel 8 nr. 1 fastsetter at ”[e]nhver har rett til respekt for sitt privatliv og 
familieliv, sitt hjem og sin korrespondanse”. Bestemmelsen innebærer som utgangspunkt 
at staten må avstå fra inngrep i de nevnte rettighetene med mindre inngrepet har hjemmel 
i artikkel 8 nr. 2. Det følger imidlertid av sikker praksis fra EMD at staten også er 
forpliktet til å sikre borgerne mot hverandre i deres innbyrdes relasjoner med hensyn til 
privatliv mv. Eller som det uttales i EMDs dom av 24. juni 2004 i saken von Hannover 
mot Tyskland (saksnummer 59320/00) avsnitt 57: 
 

”… it does not merely compel the State to abstain from such interference: in addition to 
this primarily negative undertaking, there may be positive obligations inherent in an 
effective respect for private or family life. These obligations may involve the adoption of 



 7

measures designed to secure respect for private life even in the sphere of the relations of 
individuals between themselves … .” 

 
(41) Det følger av fast praksis fra EMD at ”privatliv” etter artikkel 8 også omfatter bilder av 

vedkommende person. Det kan blant annet vises til samme dom avsnitt 50 og 57. Dette 
vernet må imidlertid avveies mot ytringsfriheten etter artikkel 10. Om denne avveiningen 
uttaler EMD i samme dom avsnitt 57 at ”regard must be had to the fair balance that has to 
be struck between the competing interests of the individual and of the community as a 
whole”. Samtidig tilføyes det i avsnitt 59 at ”[a]lthough freedom of expression also 
extends to the publication of photos, this is an area in which the protection of the rights 
and reputation of others takes on particular importance”. Og i avsnitt 76 oppsummeres 
vurderingstemaet slik: 
 

”As the Court has stated above, it considers that the decisive factor in balancing the 
protection of private life against freedom of expression should lie in the contribution 
that the published photos and articles make to a debate of general interest. It is clear in 
the instant case that they made no such contribution, since the applicant exercises no 
official function and the photos and articles related exclusively to details of her private 
life.” 

 
(42) Det sentrale spørsmålet ved avveiningen av vernet etter artikkel 8 mot ytringsfriheten 

etter artikkel 10 er altså ”the contribution that the published photos and articles make to a 
debate of general interest”. Som jeg allerede har understreket, hadde debatten i Memo 
betydelig generell interesse. Spørsmålet blir dermed hvilket bidrag bildet gav til denne 
debatten. 
 

(43) Den faktiske foranledningen for de aktuelle intervjuene synes å ha vært den forutgående 
karikaturstriden som hadde gitt seg store voldelige utslag i utlandet, og som også hadde 
vakt betydelig raseri hos mange muslimer i Norge – noe den aktuelle demonstrasjonen 
illustrerte. Artiklene var imidlertid ikke utformet slik at denne sammenhengen fremgikk 
uttrykkelig noe sted, og karikaturstriden ble, som nevnt, lite omtalt. Når denne 
sammenhengen ikke ble presisert, og det overhodet ikke ble opplyst eller antydet hvor 
bildet var tatt, tapte Memo omtrent hele effekten av å anvende det aktuelle forsidebildet. 
Slik bildet ble brukt, kunne det være tatt hvor som helst i verden, og det viste i realiteten 
bare en engasjert person som ikke fremstod som etnisk norsk. 
 

(44) De saksøkte har imidlertid vist til at ytringsfriheten er svært omfattende ved politiske 
debatter, og at personer som opptrer på den offentlige arena, må tåle svært mye. Dette har 
støtte i en omfattende praksis fra EMD, og gjelder både for direkte utsagn og for 
bildebruk. Som eksempel kan det vises til EMDs dom av 26. februar 2002 i saken Krone 
Verlag GmbH & Co. KG mot Østerrike (saksnummer 34315/96) hvor det i avsnitt 35 
uttales at ”[t]he Court recalls further that there is little scope for restrictions on political 
speech or questions of public interest”. Denne begrensete beskyttelsen er begrunnet i at 
vedkommende ”inevitably and knowingly lays himself open to close scrutiny of his every 
word and deed by both journalists and the public at large, and he must display a greater 
degree of tolerance”. Om den beskyttelsen man eventuelt har krav på etter artikkel 8, 
heter det videre i avsnitt 37: 
 

”Moreover, it is of little importance whether a certain person (or his or her picture) is 
actually known to the public. What counts is whether this person has entered the public 
arena. This is the case of a politician on account of his public functions … a person 
participating in a public debate … an association which is active in a field of public 
concern, on which it enters into public discussions … or a person who is suspected of 



 8

having committed offences of a political nature which attract the attention of the 
public.” 

 
(45) Som det fremgår av dette sitatet, er det ikke i seg selv avgjørende at A var ukjent for 

norsk offentlighet. Han kunne likevel opptre på en slik måte at vernet etter artikkel 8 ikke 
kan påberopes. 
 

(46) Om politikeres eventuelle vern er det i sitatet foran, men utelatt her, vist til EMDs dom av 
1. juli 1997 i saken Oberschlick mot Østerrike (saksnummer 20834/92). Bakgrunnen for 
denne saken var at den østerrikske politikeren Jörg Haider hadde holdt en tale hvor han 
blant annet uttalte at alle soldater som hadde deltatt under andre verdenskrig, hadde 
kjempet for fred og frihet uansett hvilken side de hadde vært på. Denne talen førte til at 
Oberschlick i en senere artikkel kalte Haider en idiot. Dette utsagnet var etter EMDs 
vurdering vernet av EMK artikkel 10, og i avsnitt 29 fremheves det at grensene for 
akseptabel kritikk er videre ”with regard to a politician acting in his public capacity than 
in relation to a private individual”. Som andre eksempler på samme standpunkt kan det 
vises til EMDs dom av 27. februar 2001 i saken Jerusalem mot Østerrike (saksnummer 
26958/95) avsnitt 38 og EMDs dom av 12. juli 2001 i saken Feldek mot Slovakia 
(saksnummer 29032/95) avsnitt 74. 
 

(47) For så vidt gjelder momentet ”a person participating in a public debate”, er det i saken 
Krone Verlag vist til EMDs dom av 25. november 1999 i saken Nilsen og Johnsen mot 
Norge (saksnummer 23118/93) hvor politiets fagforeningsledere, Nilsen og Johnsen, på 
politiets vegne hadde tatt til motmæle mot langvarige og omfattende beskyldninger fra 
professor Bratholm om politivold. Også den saken atskiller seg betraktelig fra vår sak, 
idet A deltok i en enkeltstående demonstrasjon. 
 

(48) Også andre avgjørelser som er påberopt, og som gjelder bruk av bilder som etter EMDs 
vurdering var vernet av ytringsfriheten, gjelder kjente personer i vedkommende land. I 
saken Krone Verlag, som er omtalt foran, var det således tale om et østerriksk 
parlamentsmedlem som i tillegg var medlem av Europaparlamentet, og hvor formålet med 
avisartikkelen var å fokusere på det klanderverdige ved at han samtidig mottok lærerlønn. 
I en slik situasjon var det ”no doubt that he had entered the public arena and had to bear 
the consequences thereof. Thus, there is no valid reason why the applicant company 
should be prevented from publishing his picture” (avsnitt 37). 
 

(49) Som et annet eksempel kan det vises til EMDs dom av 14. desember 2006 i saken 
Verlagsgruppe News GmbH mot Østerrike (saksnummer 10520/02), som gjelder en 
artikkel i et nyhetsmagasin hvor en industrimagnat (Mr. G.) var under etterforskning for 
skatteunndragelse i størrelsesorden 36 millioner euro. Reportasjen dreide seg om et 
drapsforsøk mot vedkommende som angivelig hadde sammenheng med 
skatteunndragelsen. Videre dreide den seg om mannens tilknytning til Austrian Freedom 
Party, og at saken dermed også hadde politiske dimensjoner. Industrimagnaten oppnådde 
at østerrikske domstoler nedla forbud mot at bilde av ham ble publisert. EMD kom til at 
dette forbudet krenket EMK artikkel 10, og uttalte blant annet (avsnitt 40): 
 

”The present case, as the Court has already noted above, concerned the publication of a 
public figure’s photo in the context of an article reporting on a matter of public interest, 
namely the investigations on suspicion of tax evasion against Mr G. which had led to the 
search of his premises and possible links with a murder attempt committed against 
him.” 



 9

 
(50) Slik jeg ser det, atskiller As situasjon seg betydelig fra disse sakene. Han har verken som 

politiker eller privatperson deltatt i noen offentlig debatt om norsk innvandringspolitikk. 
Hans eneste opptreden er deltakelsen i et lovlig demonstrasjonstog fordi han opplevde en 
kraftig krenkelse av sin religiøse overbevisning. Og i motsetning til industrimagnaten som 
er omtalt foran, kan han heller ikke karakteriseres som en ”public figure”. 
 

(51) EMD har i enkelte saker akseptert offentlig gjengivelse av bilde av personer som var 
under etterforskning for alvorlige straffbare handlinger, jf. EMDs dom av 11. januar 2000 
i saken News Verlags GmbH & Co. KG mot Østerrike (saksnummer 31457/96), men også 
i slike saker oppstilles det grenser, jf. EMDs dom av 11. januar 2005 i saken Sciacca mot 
Italia (saksnummer 50774/99) hvor blant annet Sciacca kom under etterforskning, og 
senere ble dømt til fengsel i ett år og ti måneder for utpresning, bedrageri og forfalskning. 
I mellomtiden hadde to aviser flere ganger publisert et fotografi av henne som var tatt av 
og overlevert fra politiet. I avsnitt 28 fremhevet EMD at ”[t]he present case differs from 
previous ones in that the applicant was not someone who featured in a public context 
(public figure or politician) but the subject of criminal proceedings”. Som oppsummering 
da EMD konkluderte med at det var konvensjonsstridig å publisere bildet, uttales det 
(avsnitt 29): 
 

”In the instant case the applicant’s status as an ’ordinary person’ enlarges the zone of 
interaction which may fall within the scope of private life, and the fact that the applicant 
was the subject of criminal proceedings cannot curtail the scope of such protection.” 

 
(52) Det kan også nevnes at i saken News Verlags fremhevet EMD som ledd i sin begrunnelse 

at den aktuelle personen hadde ”entered the public scene well before the series of letter-
bomb attacks” (avsnitt 54). Noe tilsvarende er ikke tilfellet for A. Og i motsetning til hva 
som var tilfellet i saken News Verlags, hadde ikke A ”laid himself open to public scrutiny 
by expressing extremist views” (avsnitt 56). Han hadde utelukkende deltatt i en markering 
av et religiøst standpunkt som deles av store deler av den muslimske verden. 
 

(53) EMDs praksis viser imidlertid at også personer som tidligere ikke har vært offentlig kjent, 
etter omstendighetene kan opptre på en måte som gjør det rettmessig å publisere et bilde 
av dem. Dette illustreres av EMDs dom av 13. desember 2005 i saken Wirtschafts-Trend 
Zeitschriften-Verlagsgesellschaft M.B.H (Nο 3) mot Østerrike (saksnummer 66298/01 og 
15653/02) hvor samboeren til et østerriksk parlamentsmedlem hadde fulgt ham under 
flukt til Brasil etter at han var mistenkt for et alvorlig bedrageri. Om publiseringen av foto 
av samboeren sammen med parlamentsmedlemmet uttaler EMD i avsnitt 47: 
 

”The Court notes that Mrs G., by accompanying Mr R., a member of parliament whose 
criminal proceedings were a subject of great public interest, in his escape, had entered 
the public arena and she, therefore, had to bear the consequences of her decision … .” 

 
(54) Etter min mening atskiller også denne saken seg markert fra As situasjon ved at kvinnen 

hadde deltatt i samboerens flukt til Brasil – en flukt som hensett til hans posisjon i 
Østerrike hadde stor offentlig interesse. 
 

(55) Jeg kan etter dette ikke se at det er fremlagt noen avgjørelse fra EMD som er 
sammenlignbar med vår sak, og hvor publisering av personfoto har vært akseptert som 
konvensjonsmessig. Etter min mening atskiller vår sak seg for det første betraktelig fra de 
nevnte sakene ved As beskjedne inntreden på den offentlige arena. Bildet hadde dessuten 



 10

omtrent ingen tilknytning til det aktuelle tema. Videre måtte bildet og teksten på forsiden 
oppleves som belastende for ham – en opplevelse som forsterkes når bildet av Hanssen 
inne i magasinet var forsynt med utsagnet om bruk av balltre ved konfliktløsning.  

 
(56) I forhold til hva som regnes som en rettsstridig ærekrenkelse, har riktignok både EMD og 

Høyesterett understreket at det må foretas en helhetsvurdering av ordbruk, typografi, 
innbyrdes sammenheng og bruken av bilde. Dette gjelder også ved bruk av bilde, men 
vekten av momentet reduseres noe fordi nesten halve opplaget ble gitt gratis til 
forbipasserende, som man ikke uten videre kunne forvente skulle lese de aktuelle 
artiklene. Og ved den senere reklamebruken, hvor forsiden inngikk i innstikk i Dagbladet 
med et langt høyere lesertall, ville den enkelte leser ikke ha tilgang til de aktuelle 
intervjuene. Det sentrale er imidlertid, som jeg allerede har understreket, den manglende 
sammenhengen mellom bildet og det temaet Memo tok opp. I så måte atskiller denne 
saken seg betraktelig fra Rt. 2008 side 489, ”Platasaken”, hvor førstvoterende i avsnitt 54 
fremhevet at ”det som ble søkt formidlet ved å inkludere A og stedatteren, vanskelig 
kunne vært formidlet på en likeverdig måte uten denne del av innslaget”. 
 

(57) Platasaken viser for øvrig at det kan være rettmessig å bruke enkeltstående personer for 
journalistisk å understreke et generelt samfunnsproblem. Dette illustreres også av EMDs 
dom av 16. november 2004 i saken Selistö mot Finland (saksnummer 56767/00), hvor en 
avis tok utgangspunkt i at en pasient, Mrs. Haapalainen, hadde dødd under operasjon på et 
finsk sykehus, og i noen artikler hadde satt søkelyset på pasientsikkerhet. Det var også 
fremsatt antydninger om alkoholpåvirkete kirurger. EMD kom til at artikkelen ikke 
overskred hva som måtte aksepteres, og i avsnitt 68 konkluderes det: 
 

”In conclusion the Court notes that the purpose of the applicant’s articles was to discuss 
matters of patient safety. The operation on Mrs Haapalainen was selected as an example 
illustrating the problems involved. It is often the case that discussion of individual cases 
is used to highlight a more general problem. … .” 

 
(58) Tilsvarende synspunkter finner man i EMDs dom av 1. mars 2007 i saken Tønsbergs Blad 

AS og Haukom mot Norge (saksnummer 510/04) avsnitt 87. Men når bildebruken i Memo 
ikke ble knyttet til det temaet man behandlet, er situasjonen etter min mening 
vesensforskjellig fra disse sakene og Platasaken. 
 

(59) De saksøkte har fremhevet betydningen av den journalistiske frihet ved at domstolene 
ikke skal sette seg i redaksjonens sted, og at dette også gjelder for bildebruken. At dette er 
et riktig utgangspunkt, illustreres av Tønsberg Blad-saken, hvor domstolen i avsnitt 94 
uttaler: 
 

”The methods of objective and balanced reporting may vary considerably, depending 
among other things on the medium in question; it is not for the Court, any more than it 
is for the national courts, to substitute its own views for those of the press as to what 
techniques of reporting should be adopted by journalists … .” 

 
(60) Dette og tilsvarende utsagn i tidligere avgjørelser kan imidlertid ikke tas til inntekt for at 

pressens valg overhodet ikke kan overprøves. Poenget er at domstolene må utvise 
forsiktighet ved overprøvingen av redaksjonelle valg. Og, som EMD understreket blant 
annet i dommen av 2. mai 2000 i saken Bergens Tidende mfl. mot Norge (saksnummer 
26132/95) avsnitt 53, garanterer ikke EMK artikkel 10 ”a wholly unrestricted freedom of 
expression even with respect to press coverage of matters of serious public concern”. Ved 
denne grensedragningen ble det i samme avsnitt understreket at ”the safeguard afforded 



 11

by Article 10 to journalists in relation to reporting on issues of general interest is subject 
to the proviso that they are acting in good faith in order to provide accurate and reliable 
information in accordance with the ethics of journalism”. Tilsvarende henvisninger til 
”the ethics of journalism” finner man også i EMDs dom av 20. mai 1999 i saken Bladet 
Tromsø og Stensaas mot Norge (saksnummer 21980/93) avsnitt 65 og Tønsberg Blad-
saken avsnitt 89. 
 

(61) I denne sammenheng har det etter min mening betydning at Vær Varsom-plakaten, vedtatt 
av Norsk Presseforbund, punkt 4.10 fastsetter: ”Vær varsom med bruk av bilder i annen 
sammenheng enn den opprinnelige.” Det var dette forholdet som utgjorde begrunnelsen 
for at Pressens Faglige Utvalg den 30. mai 2006 enstemmig konkluderte med at Memo 
hadde brutt god presseskikk: 
 

”… Å viderebringe bilder fra en omfattende demonstrasjon i landets hovedstad er 
utvilsomt en slik informasjonsoppgave for pressen. 
 
I det påklagede tilfellet har Memo imidlertid brukt  et bilde fra demonstrasjonen som en 
illustrasjon til et annet og langt mer omfattende forhold. Vær Varsom-plakatens punkt 
4.10 maner til forsiktighet med bruk av bilder i annen sammenheng enn den 
opprinnelige, og utvalget mener Memo i den konkrete saken ikke har utvist tilstrekkelig 
varsomhet. Utvalget legger her særlig vekt på at det ikke noen steder i bladet er opplyst 
om i hvilken sammenheng klageren er fotografert.” 

 
(62) Dette vedtaket fra pressens eget klageorgan har etter min mening klart betydning ved 

avveiningen av beskyttelsen etter EMK artikkel 8 sammenholdt med artikkel 10. 
 

(63) Ved vurderingen av hva som bør aksepteres i en situasjon som den foreliggende, har det 
etter min mening også vekt at det er en viktig verdi i et demokratisk samfunn å kunne 
delta i demonstrasjoner og på denne måten få markert egne politiske eller religiøse 
standpunkter. Dersom en demonstrant risikerer at et bilde som det aktuelle, senere fritt 
skal kunne brukes uten noen tilknytning til demonstrasjonen der det ble tatt, vil dette 
kunne virke dempende på motivasjonen til å delta og dermed i praksis redusere 
vedkommendes ytringsfrihet. 
 

(64) Det må tilføyes at EMD i flere avgjørelser hvor offentliggjøringen av bildet ble ansett 
rettmessig – i motsetning til von Hannoversaken – har fremhevet at offentliggjøringen 
”did not disclose any details of his private life”. Dette gjelder blant annet for EMDs dom 
av 26. februar 2002 i saken Krone Verlag GmbH & Co. KG mot Østerrike (saksnummer 
34315/96) avsnitt 37. Dette er heller ikke tilfellet i vår sak. Men avgjørelsene kan ikke 
forstås slik at det er fritt fram å offentliggjøre et bilde av en person så lenge det ikke røpes 
detaljer fra privatlivet. Dette inngår utelukkende i den totalvurderingen som skal foretas. 
 

(65) Som ledd i totalvurderingen har de saksøkte anført at det må legges vekt på artikkelen i 
Verdens Gang hvor A gav uttrykk for sitt syn på bildebruken, og at han fikk medhold i 
Pressens Faglige Utvalg. Dette er etter min mening irrelevant. I enkelte avgjørelser har 
EMD riktignok fremhevet betydningen av at det er publisert flere artikler om samme 
tema, og at disse må leses i sammenheng. Dette gjelder både for saken Bladet Tromsø og 
Stensaas mot Norge avsnitt 63 og Tønsberg Blad-saken avsnitt 94. Men i vår sak har ikke 
Memo publisert noen senere artikkel som kunne redusere skadevirkningene for A. Tvert 
om uttalte Moody til Verdens Gang samme dag som intervjuet med A ble trykt, at hun 
stod ”fast ved at valget av førstesidebilde var rett”. Jeg nøyer meg etter dette med å vise 



 12

til EMDs dom av 28. januar 2003 i saken Peck mot Storbritannia (saksnummer 44647/98) 
avsnitt 86. 
 

(66) Jeg er etter dette kommet til at den aktuelle bildebruken representerte en krenkelse av 
åndsverkloven § 45c sammenholdt med EMK artikkel 8 tolket med de begrensningene 
som følger av artikkel 10. 
 

(67) Åndsverkloven § 55 første ledd andre punktum fastsetter at dersom den avbildedes rett 
etter § 45c er krenket forsettlig eller grovt uaktsomt, kan retten tilkjenne den krenkede 
oppreisning for ikke-økonomisk skade. Jeg finner det klart at vilkårene for å tilkjenne 
oppreisning er oppfylt. Som det fremgår av intervjuet i Verdens Gang med Kristine 
Moody, og som er sitert foran, var bildebruken forsettlig. At hun mente at bildebruken var 
rettmessig, er en rettsvillfarelse som ikke fritar for oppreisningsansvar. 
 

(68) Tingretten fastsatte oppreisningsbeløpet til kr 100 000. Dette beløpet finner jeg passende 
for Magasinforlagets vedkommende. For Kristine Moody, som ikke har hatt noen 
økonomisk interesse i overtredelsen, bør derimot ansvaret begrenses til kr 20 000. 
 

(69) Etter dette finner jeg det ikke nødvendig å drøfte om også skadeserstatningsloven § 3-6 
kunne gitt hjemmel for oppreisning. 
 

(70) Anken har ført fram, og jeg er kommet til at Magasinforlaget AS og Kristine Moody må 
pålegges omkostningsansvar for samtlige instanser. I tingretten førte riktignok saken bare 
delvis fram, idet kravet om erstatning for økonomisk tap ikke ble tatt til følge. Det 
sentrale spørsmålet var imidlertid om bildebruken var rettsstridig. A bør derfor få dekket 
alle sine omkostninger for tingretten, jf. tvistemålsloven § 174. For behandlingen i 
tingretten ble det tilkjent kr 150 880. Jeg ser ikke grunn til å endre dette beløpet. 
 

(71) For lagmannsretten erklærte A motanke, og nedla påstand om høyere 
oppreisningserstatning. Videre gjentok han kravet om erstatning for økonomisk tap. Da 
lagmannsretten kom til at bildebruken ikke var rettsstridig, ble ingen av kravene tatt til 
følge. Kravet om erstatning for økonomisk tap er ikke opprettholdt for Høyesterett. Den 
del av As utgifter som direkte gjelder motanken, kan dermed ikke tilkjennes. Dette gjelder 
rettsgebyret og deler av advokat Meltvedts salær. For hovedanken, hvor Høyesteretts 
resultat må legges til grunn for lagmannsrettens behandling av oppreisningskravet, må 
derimot A få dekket sine omkostninger, jf. tvistemålsloven § 180 jf. § 172. Advokat 
Meltvedts salær i anledning hovedanken til lagmannsretten utgjorde kr 90 000 tillagt 25 
% merverdiavgift – til sammen kr 112 500. Jeg er kommet til at også dette beløpet bør 
tilkjennes. For behandlingen i tingretten og lagmannsretten utgjør samlet 
omkostningsansvar etter dette kr 263 380. 
 

(72) For Høyesterett tilkjennes det sakskostnader med hjemmel i tvisteloven § 20-2. Med 
hjemmel i rettshjelploven § 18 er A tilkjent fri sakførsel for behandlingen i Høyesterett. 
Noen dager før hovedforhandlingen søkte imidlertid advokat Meltvedt om at bevillingen 
ble gjort betinget av at A ikke tilkjennes saksomkostninger. Under henvisning til 
Justisdepartementets rundskriv G-12/05 er denne søknaden avslått. Det er vist til 
rundskrivets side 13 hvor følgende fremgår: 
 

”Dersom det faktisk er søkt om fri sakførsel og en slik bevilling er gitt, er det derimot 
ikke i ettertid anledning til å gjøre bevillingen subsidiær/betinget slik at den kun 



 13

kommer til anvendelse dersom parten ikke blir tilkjent saksomkostninger av 
motparten.” 

 
(73) For Høyesterett får advokat Meltvedt dekket salær og utgifter tillagt merverdiavgift med i 

alt kr 136 896. I tillegg kommer rettsgebyr med kr 23 220. Det offentlige tilkjennes etter 
dette sakskostnader for Høyesterett med kr 160 116. 
 

(74) Jeg stemmer for denne 
 

D O M : 
 
1. Magasinforlaget AS dømmes til å betale oppreisning til A med 100 000 – 

etthundretusen – kroner. 
 
2. Kristine Moody dømmes til å betale oppreisning til A med 20 000 – tjuetusen – 

kroner. 
 
3. Magasinforlaget AS og Kristine Moody dømmes in solidum til å betale A 

saksomkostninger for tingretten og lagmannsretten med 263 380 – 
tohundreogsekstitretusentrehundreogåtti – kroner. 

 
4. Magasinforlaget AS og Kristine Moody dømmes in solidum til å betale det 

offentlige sakskostnader for behandlingen i Høyesterett med 160 116 – 
etthundreogsekstitusenetthundreogseksten – kroner. 

 
5. Oppfyllelsesfristen er 2 – to – uker fra forkynnelsen av denne dom. 
 
 
 
 

(75) Dommer Bårdsen:    Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med  
førstvoterende. 

 
(76) Dommer Indreberg:     Likeså. 

 
(77) Dommer Coward:    Likeså. 

 
(78) Dommer Lund:     Likeså. 

 



 14

 

(79) Etter stemmegivningen avsa Høyesterett denne  

D O M :  

 
1. Magasinforlaget AS dømmes til å betale oppreisning til A med 100 000 – 

etthundretusen – kroner. 
 
2. Kristine Moody dømmes til å betale oppreisning til A med 20 000 – tjuetusen – 

kroner. 
 
3. Magasinforlaget AS og Kristine Moody dømmes in solidum til å betale A 

saksomkostninger for tingretten og lagmannsretten med 263 380 – 
tohundreogsekstitretusentrehundreogåtti – kroner. 

 
4. Magasinforlaget AS og Kristine Moody dømmes in solidum til å betale det 

offentlige sakskostnader for behandlingen i Høyesterett med 160 116 – 
etthundreogsekstitusenetthundreogseksten – kroner. 

 
5. Oppfyllelsesfristen er 2 – to – uker fra forkynnelsen av denne dom. 
 

 

Riktig utskrift bekreftes: 

 

 


	DocFieldPartsangivelseAvdeling

