Meny

Her er oversikt over ofte stilte spørsmål, trykk deg inn på de enkelte spørsmålene for mer utfyllende svar, evt "Les mer".
Finner du ikke svar på det du lurer på, ta kontakt med domstolen. Saksspesifikke spørsmål stilles domstolen, det samme gjøres om du opplever feil eller mangler på løsningen. 

 

Jeg er advokatfullmektig, men får ikke tilgang til saken min (17.08.17)

Advokatfullmektige som ikke får tilgang til saken sin i Aktørportalen bes ta kontakt med domstolen for hjelp. Dette skyldes mest sannsynlig at du ikke er ført inn i saken korrekt med prinsipal. Minner også om at du som advokatfullmektig bør informere domstol om hvem som er din prinsipal. 

Les mer
Hvordan sender jeg inn en sak/et dokument som motparten ikke skal se? (Skjermet sak/dokument) (17.08.17)

Jeg ønsker å sende inn en midlertidig forføyning eller arrest, eller et dokument som inneholder konfidensielle opplysninger som motpart ikke skal se. Hvordan løser jeg dette?

Les mer
Jeg har mottatt saksdokument pr post istedenfor i Aktørportalen (17.08.17)

Hvorfor mottar jeg til tider dokumenter pr post istedenfor gjennom Aktørportalen?

Les mer
Det er hull i dokumentlista (17.08.17)

Hvorfor mangler det dokumenter i dokumentlista mi på Aktørportalen?

Les mer
Manglende varsel (17.08.17)

Jeg har ikke mottatt varsel på nye dokumenter, hva har skjedd? 

Les mer
Varsling på gamle dokumenter (17.08.17)

Jeg har mottatt varsling på sms eller e-post på gamle dokumenter. Hvorfor?

Les mer
Innspill til forbedring av løsningen (17.08.17)

Jeg har et innspill til forbedring av løsningen, hvor gjør jeg av det? 

Les mer
Delegat får ikke opp saksinformasjon i Aktørportalen (17.08.17)

En delegat må velge hvem han/hun jobber på vegne av for å få opp sakene til vedkommende i Aktørportalen, dette gjøres ved å trykke på navnet sitt øverst til høyre og velge navnet på advokaten man skal jobbe på vegne av. Om det da ikke kommer frem noen saker er årsaken mest sannsynlig at advokat ikke har gitt rettigheter til delegaten etter at delegaten har godtatt invitasjonen. Dette løses ved at advokat velger "Delegater" og angir rettigheter på delegaten.

Om dette ikke hjelper kan delegat forsøke å se under "Alle" eller "Avsluttede saker" for å undersøke om advokat kun har saker som har fått en avsluttende kode i domstolenes fagsystem. Dette vil i såfall også gjelde for advokaten selv. 

Et siste alternativ kan være at saken ikke er journalført i domstolen ennå. Ta isåfall kontakt med domstolen for å forhør deg om status i saken. 

Les mer
Delegatinvitasjonen feiler (17.08.17)

Når en delegat skal inviteres i Aktørportalen er det viktig at etternavnet til den som skal inviteres skrives likt i invitasjonen som i folkeregisteret. Et tips er at det er sjeldent en person har to etternavn i folkeregisteret, da er det isåfall med en bindestrek mellom navnene. Ved to eller flere etternavn havner som oftest de andre etternavnene som mellomnavn. 

Alternativt kan det være en annen aktiv aktørportalsesjon i nettleser, f.eks at advokat inviterer sekretær og sekretæren godtar invitasjonen i samme nettleser uten å logge ut advokat først. Det vil da bli konflikt mellom navn på advokat som er logget inn og navn som er skrevet inn i invitasjonen. Vi anbefaler derfor å benytte to ulike nettlesere, eller at advokat og sekretær utfører dette på hver sin PC. 

Les mer
Feilmelding når jeg forsøker å åpne et dokument i Aktørportalen (17.08.17)

Om du får feilmeldingen "Det har oppstått en feil, og denne er blitt logget" når du forsøker å åpne et dokument i Aktørportalen ber vi deg forsøke igjen litt senere. Eventuelt kan du forsøke å logge ut og inn eller forsøke i en annen nettleser. 

Les mer
Jeg finner ikke saken min på saksoversikten (17.08.17)

Det kan være flere årsaker til at saken din ikke finnes på saksoversikten. 

Les mer
Hvordan får jeg god nok dokumentkvalitet? (02.08.17)

God dokumentkvalitet er viktig får å kunne behandle saken elektronisk der innholdet kan benyttes videre i saksbehandlingen, samt for rettssikkerheten. Det er derfor ønskelig at alle dokumenter som finnes elektronisk beholdes elektronisk, f.eks. ved at Word-dokumenter lagres som PDF fremfor printes ut for så å skanne inn igjen.

Les mer
Hvordan ser jeg de nye dokumentene mine? (02.08.17)

Under fanen "Dokumenter" i den øverste menylinjen finner du en oversikt over alle dokumentene dine på tvers av alle saker. Disse dokumentene er sortert som e-postinnboksen din, de nyeste dokumentene ligger øverst, og de uleste dokumentene har fet skrift og de leste har normal skrifttype.

Les mer
Slå sammen flere dokumenter til en PDF (02.08.17)

I Aktørportalen er det mulig å slå sammen flere dokumenter til en PDF, f.eks. når du skal lage utdrag, eller når du ønsker å samle alle dokumentene i saken for å lagre de på egen PC.

Les mer
Kan jeg få varsel på både e-post og sms? (02.08.17)

Det er mulig å motta varsel på nye dokumenter på både e-post og sms om man ønsker det. Dette gjøres ved å legge inn både e-post og telefonnummer under kontaktinformasjon under "Min profil" (finnes ved å trykke på navnet ditt øverst til høyre når du er innlogget).

Les mer
Er det behov for signatur på dokumenter som sendes inn i Aktørportalen? (02.08.17)

Det er ikke behov for signatur på dokumenter som sendes inn via Aktørportalen da du er autentisert på nivå 4 ved innlogging. Denne autentiseringen bekrefter at innsendingen er gjort av deg. Det betyr at stevning, tilsvar og prosesskriv kan skrives i Word (evt andre skriveprogrammer) og dokumentet lagres direkte som PDF fremfor print, signatur og skann. Dette fører også til bedre dokumentkvalitet.

Les mer
Hvilke domstoler tilbyr Aktørportalen? (02.08.17)

Pr i dag tilbyr alle lagmannsrettene, samt de tolv største domtolene Aktørportalen, ved siden av et par andre domstoler. For full, oppdatert oversikt, se menypunktet "Hvem er med?".

Les mer
Hvordan finner jeg ut om motpartens prosessfullmektig er registrert bruker? (02.08.17)

Som prosessfullmektig er man pliktig å sende motpartens prosessfullmektig saksdokumenter direkte, jf. tvisteloven § 12-3 (2). Om motpartens prosessfullmektig er aktørportalbruker slipper man dette, da motpart mottar dokumentene som lastes opp i Aktørportalen. Om motparten ikke er aktørportalbruker må dette sendes på papir, som tidligere. For å finne ut hvem som er registrert bruker trykker du på navnet ditt øverst til høyre når du er innlogget i Aktørportalen. Deretter velger du "Søk etter brukere".

Les mer
Hvem kan bruke Aktørportalen? (02.08.17)

Aktørportalen kan benyttes av advokater og advokatfullmektige som skal ha en sak for domstolene. I tillegg kan andre ansatte ved advokatkontor (sekretærer og assistenter) bistå advokatene og advokatfullmektigene i bruken av Aktørportalen.

Les mer
Hva gjør jeg når jeg skal sende inn salærskjema med både stykkpris og medgått tid? (30.06.17)

I tilfeller der man skal sende inn salærskjema i en sak med både medgått tid og stykkpris må det dessverre sendes inn to seprate salærskjemaer i Aktørportalen.

Les mer
Hvilke sakstyper kan jeg benytte Aktørportalen til? (29.06.17)

Enn så lenge er det mulig å benytte Aktørportalen til tviste- og skjønnssaker i tingretten, som for salær og dokumentinnsyn i straffesaker.  I lagmannsretten er det mulig å benytte Aktørportalen til sakstypene ASD, SKJ, ASK, FØR samt straffesakstypene AST og SAK.

Les mer
Hvor lenge blir en sak liggende i Aktørportalen? (08.03.17)

Aktørportalen er ikke et arkiv for advokatene. En sak blir liggende i tre måneder etter at den er avsluttet slik at det er mulig å sende inn salærkrav. 

Les mer
Straffesaker i Aktørportalen (08.03.17)

I Aktørportalen er straffesaker tilgjengelig for å kunne sende inn salærkrav. Enn så lenge er det begrensede muligheter i straffesaker. 

Les mer
Utlogget for fort (08.03.17)

Enkelte mener at de blir logget ut for raskt i Aktørportalen og ønsker å forlenge denne tiden. Innloggingen er kort pga sikkerheten i løsningen. Dette er dessverre ikke noe vi kan styre, da innloggingstiden er krav fra DIFI for ID-porten. 

Les mer
Jeg får opp saken i Aktørportalen, men mangler dokumenter og saksinfo (02.03.17)

Om du har saker i Aktørportalen der innholdet i dokumentlista er tom og feltet for klient inneholder teksten "Ukjent part" kan det være at du er ført ut av saken av domstolen. Du skal allikevel ha tilgang til saken i tre måneder for å kunne sende inn salærkrav. Om dette er feil kan du ta kontakt med domstolen. 

"Ukjent part" vil også bli stående på klientnavn i straffesaker i Aktørportalen.

Les mer
Innsending med parter utenfor Norge (09.10.14)

For stevning og tilsvar er det obligatorisk i aktørportalen å fylle ut postnummer og poststed. Dette kan være vanskelig i saker der en eller flere av parten ikke har norsk bostedsadresse, da kun firesifret postnummer er mulig å fylle ut. Det lar seg derimot løse da det ikke trenger å være et reelt postnummer.

Les mer
Får ikke delegatinvitasjon (17.09.13)

Sjekk om du har skrevet rett etternavn i forhold til folkeregisteret.
I tilfeller der rett etternavn og epostadresse er brukt og invitasjonen ikke kommer fram. Dette kan skyldes brannmur eller spamfilter forhindrer dette på grunn av at avsender er en noreply-adresse.

Les mer
Feil ved innsending, men alle felter valideres ok (16.07.13)

Det kan være er en feil i validring feltet for personnummer på saksøkt og saksøker som er årsaken. Det menes her fødselsnummer og ikke personnummer eller fødselsdato. Altså må feltet være tomt eller ha 11 siffer.

Les mer
Kvitering av fokynnede dokumenter (27.05.13)

Hvordan skal jeg forholde meg til forkynnede dokumenter og innsending av kvittering? For å sende inn kvittering...

Les mer
Jeg får beskjed om begrenset tjenestetilbud (10.04.13)

Dette betyr at fagsystemet til domstolen er nede, men det er fortsatt mulig å jobbe i portalen..

Les mer
Jeg prøver å sende inn et dokument, men siden lastes bare på nytt? (08.03.13)

Sjekk at alle nødvendige felter er fylt ut...

Les mer
Hva trenger jeg for å logge på Aktørportalen? (06.03.13)

For å  logge inn i Aktørportalen trenger du en pc med nyere nettleser og elektronisk ID på nivå 4.

Les mer