Meny


Ole Lislerud: Skulpturer og brente leirplater med glasur
Øivind Åstein: Relieffer i hvit marmor
Arkitekt: Østgaard arkitekter as

Oslo tinghus sto ferdigkonstruert i 1995. Bygningen har fire fasader og dekker et helt kvartal i Oslo sentrum.

Hovedfasaden er lagt mot Hambros plass. Arkitekten ønsket å skape en moderne monumental bygning med assosiasjoner til klassiske uttrykksformer som formidler husets funksjon og status.

 

Naturstein
Fasaden mot Hambros plass strekker seg over åtte etasjer og er dekket av lys naturstein. Hovedinngangen er sentralt plassert med en buet baldakin over. Den store veggflaten er brutt opp med 24 utstikkende knaster i hvit fauskemarmor (37 x 37 cm) som viser bærebjelkene i etasjeskillene. Åtte tilsvarende punkter finner man i sokkeletasjens brystning.

Relieffene
Øivind Åstein ble tildelt oppgaven å utsmykke fasadeknastene. Han arbeidet med tre ting for øyet; det skulle være skulpturalt, figurativt og assosiasjonsskapende. Han har lagt inn rebuser som man kna lese diagonalt, vannrett eller loddrett, eller hvert motiv kan tolkes isolert. Motivene viser indirekte til det som foregår inne i Tinghuset, men de kan også vise til andre situasjoner og temaer: En sjakkbrikke, en gresk atlet, et egyptisk kvinneansikt, en løvefigur og et værhode for å nevne noen. De åtte marmorpunktene i sokkeletasjen er utformet i et flatt bølgemønster.

TavlenePorselenstavlene
Det første man ser innenfor hovedinngangen er Lex Portalis, to vegger dekket av store, mørke porselenstavler med kryptiske tegn og streker. Det er billedhuggeren Ole Lislerud som har stått for den innvendige utsmykningen av Oslo tinghus. Han ønsket å knytte den til virksomheten i bygningen. Med sin egen håndskrift har han gjengitt deler av Grunnloven og Magnus Lagabøtes landslov fra 1200-tallet.

På innsiden av veggene er det også utskrifter fra nyere rettsprotokoller. Den som tar trappene oppover kan studere detaljene i utsmykningen. Det vakre mønsteret i tavlenes tegn og streker er i virkeligheten speilvendt skrift; et symbol på at lovene ikke alltid er så enkle å tolke.

I de første etasjene er veggene sorte med lyse skrifttegn. Oppover i høyden blir fargene lysere. Skriften varierer i størrelse og kan noen steder minne om kalligrafi eller grafitti. I noen etasjer brytes veggflatene av et smalt midtfelt i kontrastfarge. Det gir en opplevelse av en åpning i den tette veggen, slik at også den kan oppfattes som en portal.

Skulptur av Ole LislerudSkulpturene
I nisjene på veggene i de fire øverste etasjene har Ole Lislerud plassert små keramikkskulpturer. De har titler som Paragrafrytter, Skilsmisse, Samliv, Lov, rettferdighet og barmhjertighet, Paragrafrytter med lik i lasten, Lansebærer og Dommer i lenestol. Ole Lislerud er utdannet keramiker fra Statens Håndverk- og Kunstindustriskole. Oppdraget i Oslo Tinghus ble fullført i 1994.
 
  

 

 

 

Siden ble sist oppdatert: 27.03.2017, kl. 10.22