Meny

I Oslo tingrett skal vi..

  • Behandle alle med respekt
  • Spørre hva vi kan hjelpe med
  • Lytte til det du sier
  • Avklare hva vi kan gjøre for deg
  • Gi korrekt informasjon
  • Være tydelige og effektive
  • Levere høy kvalitet


Hva kan du forvente av Oslo tingrett?


... når du ringer?

  • Du blir satt over til rette person
  • Du får informative svar på det du spør om
  • Du kan legge igjen en beskjed, hvis den du ringer, ikke er tilstede 


... når du besøker oss?

  • Du møter høflige og hjelpsomme medarbeidere som gir deg den informasjonen og oppfølgingen du har behov for  

 
... som part i en sak?

  • Du skal få hjelp til å sette opp stevning, tilsvar eller anke
  • Du skal få tibud om rettsmekling rett etter at saken kommer inn til tingretten
  • Du møter en upartisk og lydhør dommer som behandler alle med like stor respekt
  • Du får informasjon om når saken er berammet og når dom er ventet
  • Du mottar dommen senest to dager etter at den er avsagt

 
... når du skal vitne?

  • Du får opplyst hvilken sal du skal til i resepsjonen i 1. etasje
  • Du får hjelp, støtte og informasjon før du vitner av egne vitnestøtter (vitnestøttekontoret ligger i 2. etasje)
  • Du skal ikke måtte vente lenge før du vitner. Blir det forsinkelser, får du beskjed og nytt oppmøtetidspunkt.

 

...når du er meddommer?

  • Du får innkalling i god tid og senest fire uker før saken starter
  • Du kan se en informasjonsfilm om hva oppgaven innebærer før saken starter (i kantinen i 3. etasje)
  • Du skal ikke måtte vente mer enn en time, hvis saken blir avlyst.
  • Du får godtgjøring for frammøtet hvis du blir trukket i lønn, eller hvis du er student, arbeidsledig eller på annen måte uten ansettelsesforhold.
  • Du får lunsj i kantinen i 3. etasje 

 
Mer informasjon

Om behandlingstider (Årsmelding 2015)

Om sivile saker

Om rettsmekling

Om straffesaker

Om rettsgebyr

 

 

Siden ble sist oppdatert: 29.07.2016, kl. 12.36