Om Aktørportalen for meddommere
Ved bruk av Aktørportalen for meddommere kan du som meddommer:
- få tilgang til saksdokumenter
- sjekke habilitet
- svare på innkallinger
- sende inn fritakssøknad med dokumentasjon
- få oversikt over møter og frister
- få generell informasjon om saken
Det anbefales å benytte Google Chrome som nettleser til bruk av aktørportalen.
Det er frivillig for meddommere å bruke aktørportalen. Likevel er det sterkt anbefalt å benytte portalen for en mer effektiv kommunikasjon med domstolen.
Innlogging
For å logge på løsningen må du først gå til Aktørportalen for meddommere | Norges domstoler
På denne nettsiden finner du også informasjon om:
- Hvilke meddommere kan benytte Aktørportalen?
- Hva kan du gjøre i Aktørportalen?
- Hjelp og brukerstøtte
- Kjente feil
- Virussjekk av filer
- Brukervilkår
- Tilgjengelighetserklæring
- Personvernerklæring
Hold deg gjerne oppdatert på informasjonen på disse sidene.
På nettsiden finner du et eget element som heter "Logg inn i Aktørportalen". Du blir deretter sendt til ID-porten for autentisering og pålogging. For å logge inn via ID-porten kan du velge elektronisk ID:
- BankID (bruk BankID-app, kodebrikke eller BankID på mobil)
- Buypass ID (bruk Butpass ID i smartkort eller mobil)
- Commfides (med smartkort)
Brukervilkår
Første gang du logger deg inn i Aktørportalen, må du godta brukervilkårene. Disse sier noe om hva Aktørportalen tilbyr og hva du som bruker forplikter deg til. Vilkårene sier også noe om krav til tjenesten og forventet tilgjengelighet.
Hvis du avslår brukervilkårene vil du ikke kunne benytte Aktørportalen. Neste gang du logger på vil du få opp brukervilkårene på nytt.
Ved endringer i brukervilkårene må du godta brukervilkårene på nytt for å benytte Aktørportalen videre.
Min profil
Under navnet ditt oppe til høyre i aktørportalen vil du finne "Min profil". Her kan du som meddommer:
- endre e-postadresse og telefonnummer
- velge varslingspreferanser
- velge målform
- slette brukeren din
Når du endrer kontaktinformasjon i "Min profil", oppdateres dette automatisk i domstolenes systemer. Denne informasjonen brukes blant annet til å sende deg varsel når det foreligger innkalling til en sak, eller når saksdokumenter er tilgjengelige.Du må også angi om du vil bruke e-post eller sms (eller begge) som varslingskanal for varsling av nye dokumenter.
Du har også mulighet til å velge målform for din bruk av aktørportalen. Merk at valget ditt ikke fører til en endring av målform i dokumenter og varsler fra domstol.
Saksoversikt
Forsiden i Aktørportalen er en saksoversikt som viser sakene du har for domstolen. Som oftest vil du kun ha én sak gående samtidig. Fra denne siden kan du navigere deg inn på sakene dine for å utføre dine oppgaver som meddommer.
Om du er fagkyndig meddommer, arbeidslivskyndig meddommer eller skjønnsmedlem vil du ofte ha flere saker i saksoversikten.
Mine oppgaver
Når du navigerer deg inn på en sak vil du komme til "Mine oppgaver". Under "Mine oppgaver" finner du oppgaver du må utføre i forbindelse med saken du er innkalt som meddommer i. Dette er oppgaver som å vurdere habilitet, svare på innkallingsbrev og gjøre deg kjent med saksdokumentene.
Vurdere habilitet
Den første oppgaven du vil møte på er å vurdere habilitet som du må gjøre før du kan gå videre.
Ved valg av "Jeg er habil" og "Lagre svaret" kommer du videre til oppgaven for å bekrefte oppmøte.
Dersom du mener at du kan være inhabil i forhold til noen av partene eller aktørene velger du "Jeg kan være inhabil" og blir da sendt videre til en ny side der du kan gi beskjed om hvem du kjenner eller kanskje kjenner til den aktuelle domstolen. Skjemaet sendes deretter til domstolen via Aktørportalen.
Det er viktig for domstolen at du gjør dette så raskt som mulig, slik at du kan tas ut av saken om du er inhabil, og domstolen kan finne en ny meddommer.
Merk at brevet med svar fra domstolen blir synlig for partene i saken. Din henvendelse til domstolen er kun synlig for deg.
Bekrefte oppmøte
Den neste oppgaven er å bekrefte oppmøte til rettsmøtet i saken. Denne oppgaven dukker opp etter at du har bekreftet at du er habil.
Under dette steget vil du få all nødvendig informasjon om rettsmøtet. Etter at du har valgt «Jeg bekrefter oppmøte", vil du bli sendt videre til oversikten over sakens dokumenter.
Søke om fritak
Dersom du ikke kan møte og ønsker å søke fritak, velger du dette alternativet. Du blir sendt videre til en ny side der du kan begrunne årsaken til søknaden og laste opp eventuell dokumentasjon. Filene som lastes opp må være av filtypene .pdf eller .jpeg. Skjemaet sendes deretter domstolen via Aktørportalen.
Merk at brevet om at fritak er innvilget blir synlig for partene i saken, men ikke hvis det blir avslått. Din henvendelse til domstolen er kun synlig for deg.
Saksdokumenter
Under "Saksdokumenter" finnes innkallingsbrevet ditt.
Som alminnelig meddommer vil du 14 dager før rettsmøtet få anledning til å lese sakens dokumenter i Aktørportalen. Disse vil da vises under fanen "Saksdokumenter". Dokumenter som domstolen mottar i perioden mellom 14 dager før rettsmøtet og frem til og med rettsmøtet vil du få tilgang til fortløpende.
Dokumentene kan du lese i Aktørportalen, men du har ikke anledning til å laste ned eller lagre dokumentene. Husk at meddommervervet er personlig, og at innhold i saken ikke skal deles med andre enn de øvrige dommerne på saken.
10 dager før rettsmøtet vil du motta et varsel om at saksdokumenter er tilgjengelige, slik at du får tid til å forberede deg på disse dokumentene før du skal møte i retten.
Fagkyndig meddommer, arbeidslivskyndig meddommer og skjønnsmedlem vil ha tilgang til å lese sakens dokumenter fortløpende underveis i saksforberedelsen, fra domstolen mottar dokumentene.
Om saken
Her finner du opplysninger om sakstype, hva saken gjelder, sakens status og domstolens kontaktopplysninger.
Aktører
Fanen for "Aktører" viser hvem som er parter og aktører på saken. Merk at denne oversikten kan endre seg helt frem til saken starter. Det er viktig å følge med på denne oversikten for å kunne vurdere habilitet om det skulle komme på noen nye parter eller aktører du har tilknytning til.
Møter og frister
Alle møtene og fristene dine vises i oversikten over møter og frister. Du ser dato og klokkeslett for møtet eller fristen, samt en beskrivelse av hva det gjelder. Det er også mulig å legge til møtet eller fristen i kalenderen din, ved å trykke på ikonet for kalender under "Legg til i kalender".
Inaktivitet ved bruk
Når du logger deg inn i Aktørportalen vil du bli utlogget etter en inaktiv periode på 30 minutter. Det er en tidsbegrensning på hvor lenge man kan være innlogget på grunn av sikkerhet.
Avregistrering av bruker
Nederst på "Min profil" har du mulighet til å avregistrere deg som bruker av Aktørportalen. For å trekke tilbake samtykket ditt til brukervilkårene eller kommunisere med domstolen på en annen måte må du avregistrere deg som bruker. Brukeren din vil også slettes når det opprettes nytt utvalg, hvert fjerde år. Se illustrasjon under som viser "Min profil" og muligheten du har for å slette din bruker.