Om Aktørportalen for selvprosederende
Aktørportalen for selvprosederende er tilgjengelig for parter med norsk fødselsnummer som velger å føre sin egen sak (dvs. uten å bruke advokat) i jordskifteretten. Vi anbefaler alle parter å bruke Aktørportalen for å gjøre saksbehandlingen mest mulig effektiv.
Det er frivillig for selvprosederende parter å bruke Aktørportalen.
Brukervilkår
Når du logger deg inn i Aktørportalen må du godta brukervilkårene. De beskriver hva Aktørportalen tilbyr, og hva du som bruker forplikter deg til. Vilkårene sier også noe om krav til tjenesten og forventet tilgjengelighet.
Hvis du avslår brukervilkårene kan du ikke bruke Aktørportalen. Neste gang du logger inn vil du få opp siden for å godta brukervilkårene på nytt.
Hvis vi endrer brukervilkårene vil du bli bedt om å godta dem på nytt for å fortsette å bruke Aktørportalen.
Du kan finne brukervilkårene igjen senere under navnet ditt oppe til høyre i Aktørportalen. Du finner dem også på Aktørportalen for selvprosederende på domstol.no
Innlogging
For å logge på løsningen må du først gå til Aktørportalen for selvprosederende på domstol.no.
På denne nettsiden vil det finnes informasjon om:
- Hvem kan bruke Aktørportalen for Selvprosederende?
- Kom i gang
- Hva kan du gjøre i Aktørportalen
- Brukervilkår
- Personvernerklæring for selvprosederende parter
- Hjelp og brukerstøtte
- Kjente feil
Hold deg gjerne oppdatert på informasjonen på disse sidene.
På nettsiden finner du et eget element som heter "Logg inn i Aktørportalen". Du blir deretter sendt til ID-porten for autentisering og pålogging. For å logge inn via ID-porten kan du velge elektronisk ID:
- BankID (bruk BankID-app, kodebrikke eller BankID på mobil)
- Buypass ID (bruk Buypass ID i smartkort eller mobil)
- Commfides (med smartkort)
Mine innstillinger
Når du logger deg inn i Aktørportalen første gang må du bekrefte at kontaktopplysningene vi har lagret om deg er riktige. Hvis du ikke bekrefter at opplysningene er riktige vil du ikke kunne bruke Aktørportalen, og neste gang du logger på vil du få opp “Mine innstillinger” på nytt.
I "Mine innstillinger" kan du:
- Velge språk.
- Oppdatere e-postadresse. E-postadresse er obligatorisk.
- Oppdatere telefonnumer. Telefonnummer er obligatorisk hvis du ønsker varsler på SMS.
- Velge hvordan du vil få varsler.
Du kan finne "Mine innstillinger" igjen senere under navnet ditt oppe til høyre i Aktørportalen.
Saksliste
Forsiden i Aktørportalen er en liste over sakene du har for jordskifteretten. Klikk på en sak for å åpne den og følge den opp.
Saker som er skjermet og saker som er avsluttet for mer enn tre måneder siden vises ikke. Ta kontakt med domstolen hvis du mener du skulle hatt tilgang til en jordskiftesak.
Oversikt
Når du åpner en sak fra sakslisten vises fanen "Oversikt". Fanen viser alle utestående forkynninger i saken, og bekreftede forkynninger.
Oversikten inneholder:
- Dine utestående og bekreftede forkynninger.
- En liste over dine kommende og gjennomførte rettsmøter
Tips:
- Trykk på "Hjelp"-knappen for en nærmere forklaring av informasjonen på siden.
- Trykk på "Vis også tidligere" for å se tidligere bekreftede forkynninger, og tidligere rettsmøter.
Bekrefte mottak av forkynning
Domstolen trenger å få bekreftelse på at du har mottatt visse typer dokumenter, også kalt forkynning. Dette er f.eks. innkalling til rettsmøte, forkynning av forslag, eller forkynning av en avgjørelse. Du bekrefter at du har mottatt et dokument som er forkynt i Aktørportalen på denne måten:
Du vil motta et varsel når du mottar et forkynt dokument. Varselet viser også fristen for å bekrefte forkynning.
Når du åpner Aktørportalen ser du en gul boks i listen over saker, som forteller deg at du har en forkynning som må bekreftes. Du kan også se forkynningen i Oversikt-fanen i saken.
Klikk på lenken i den gule boksen. Da kommer du til den detaljerte dokumentsiden, som gir informasjon om forkynningen:
Du må bekrefte at du har mottatt dokumentet innen fristen som er oppgitt. Dokumentene som blir forkynt åpnes ved å klikke på lenken i listen. Klikk på bekreft forkynning:
Du får se en bekreftelsesdialog. Trykk bekreft eller avbryt:
Og til sist får du bekreftelse på at dokumentet er forkynt:
Når du har bekreftet mottar domstolen bekreftelse på at du har mottatt dokumentet.
Saksdokumenter
Du har tilgang til å lese alle journalførte dokumenter på saken, med noen unntak. Følgende dokumenter er ikke tilgjengelige for deg:
- skjermede dokumenter
- feilførte dokumenter
- mottakskvitteringer
- postforkynninger til andre enn deg selv
- purringer til andre enn deg selv
- hovedstevnevitneerklæringer
På siden for saksdokumenter kan du søke etter dokumenter, markere favoritter, og søke, sortere og filtrere listen. Ved å trykke på en linje i listen åpner du den detaljerte dokumentsiden (under).
Du kan også markere dokumenter som lest. Når et dokument først er markert som lest kan det ikke markeres ulest igjen.
Dokumentene åpnes i PDF-leser. Som bruker har du mulighet for å lagre og skrive ut dokumentene. Merk at du har plikt til å påse at dokumenter ikke kommer på avveie eller blir misbrukt.
Detaljert dokumentside
Ved å trykke på en linje i listen over saksdokumenter åpner du den detaljerte dokumentsiden. Her kan du se flere detaljer om avsendere og mottakere, og se og åpne alle vedleggene i hoveddokumentet.
Sende inn dokumenter
Aktørportalen gjør det mulig å sende dokumenter til domstolen, for eksempel merknader og tilsvar, prosess-skriv eller anke. Merk at det er obligatorisk å bruke Aktørportalen til å sende inn dokumenter så lenge du er en registrert bruker av Aktørportalen.
Viktige merknader:
- Dokumenter du sender inn blir umiddelbart synlige for deg i sakens dokumentliste. Når domstolen har sjekket dokumentene, blir de synlige for andre parter og aktører i saken. Du kan ikke slette et dokument eller vedlegg etter at det er sendt inn.
- Domstolen kan returnere dokumentet og be om at du fjerner eller endrer innholdet hvis fristen er utløpt, eller hvis du sender opplysninger som ikke vedgår saken eller som det ikke er anledning til å gi eller føre bevis for etter tvisteloven.
For å sende dokumenter, gå til dokumentlisten og finn knappen øverst til høyre:
Legg til dokumentet du vil sende inn, og eventuelle vedlegg. Du kan gi dokumentene og vedleggene dato og navn, og organisere vedleggene slik du ønsker:
Når du er ferdig, og har trykket "Send inn", vil du få en bekreftelse på at dokumentet er sendt inn til domstolen.
Aktører
Som selvprosederende part får du tilgang til informasjon om aktører i saken. Du kan også se hvem som eventuelt representerer dem, og om de har en relasjon til en eiendom.
Følgende aktører vises:
- Rekvirenter
- Andre parter
- Ansatte i domstolen:
- Saksbehandler
- Jordskiftedommer
- Teknisk utreder
- Rettsmekler
En aktør forsvinner i listen hvis de blir ført ut av saken av domstolen.
Om saken
Her vises generell informasjon om saken, som sakstype, hva saken gjelder og status. Du kan også se informasjon om domstolen saken føres i, og deres kontaktinformasjon.
Varsler
Du vil få automatiske varsler på e-post når visse hendelser skjer:
- når domstolen journalfører et dokument som du er mottaker av i saken (med eller uten frist)
- når andre parter som representeres av advokat sender inn dokumenter i saken
- når et dokument i saken som du er mottaker eller avsender av blir feilført
Ansatte i domstolen har i tillegg mulighet til å sende deg et varsel manuelt for å si fra om et dokument som de mener du bør vite om.
Slette brukerkonto
Under "Mine innstillinger" kan du trekke tilbake samtykket ditt til brukervilkårene og slette brukerkontoen din. Du kan finne "Mine innstillinger" under navnet ditt oppe til høyre i Aktørportalen.
Hvis du sletter kontoen din vil du ikke lenger motta dokumenter om saken i Aktørportalen. Du vil i stedet motta dem på annen egnet måte, for eksempel e-post eller brevpost.
Domstolen vil ikke ettersende de dokumentene som du hadde tilgang til i Aktørportalen på det tidspunktet da du slettet brukerkontoen din. For å sikre fortsatt tilgang til dem må du lagre dokumentene utenfor Aktørportalen før du sletter kontoen.