Brukervilkår og retningslinjer for advokater i Aktørportalen er revidert
Invalid Date
Fra og med 1. januar 2024 blir nye retningslinjer for Aktørportalen virksomme. Oppdaterte brukervilkår må godtas i Aktørportalen ved pålogging.
Retningslinjene ble sist oppdatert i 2019, og er endret på bakgrunn av lovendringer med ikrafttredelse 01.01.2024, og innspill fra advokater og domstolene. Endringene er hørt i domstolene og ved Advokatforeningen, og det er primært gjort endringer for å beskrive gjeldende praksis og gjøre mindre justeringer på eksisterende rutiner. Til sist er retningslinjene omskrevet med fokus på klarspråk og oversiktlig struktur.
Viktige endringer å merke seg:
- Krav om at innsendte PDF-er ikke inneholder vedlegg eller skrive-/passordbeskyttelse.
- Ny rutine for oversendelse av filer som ikke er PDF-filer.
- Ny rutine om praksis ved oppnevning og advokatbytte.
- Lovendring med ikrafttredelse 01.01.2024: ikke lenger mulig å avbryte frister ved postlegging (domstolloven § 146).
- Det tidligere punktet om at lagmannsrettene benytter utdrag på papir under hovedforhandlingen er strøket.
Les retningslinjene på domstol.no.
Brukervilkårene for Aktørportalen er også oppdatert på bakgrunn av de samme lovendringene som retningslinjene, og er omskrevet med fokus på klarspråk og oversiktlig struktur. Brukervilkårene beskriver lovfestede plikter og rettigheter for brukere av Aktørportalen og hvordan funksjonaliteten fungerer, men ikke praksis i bruken av løsningene. Brukervilkårene er derfor ikke hørt utad.
Ved pålogging må brukervilkårene godtas på nytt.
Les brukervilkårene på domstol.no, eller i Aktørportalen.