Virussjekk

I Aktørportalen blir filer du sender inn sjekket av en virusbeskyttelse. Hvis en fil vurderes til å inneholde virus eller annen skadelig programvare blir den stanset.

Hvorfor har vi en virussjekk?

Domstolene forvalter informasjon om norske borgere og virksomheter, og mye av den er sensitiv og må beskyttes mot innsyn. Av hensyn til rettssikkerheten er det derfor viktig å beskytte domstolenes IT-systemer.

E-post og dokumenter kan inneholde skadelig programvare som for eksempel virus. Dette er en alvorlig trussel for sikkerheten i IT-systemene som brukes i samfunnet. Dette gjelder selvfølgelig også for domstolene.

Jeg har fått feilmelding om skadelig programvare i en fil – hva gjør jeg nå?

  1. Sikre datamaskinen din.
    Vi oppfordrer alle som bruker våre nettsider og løsninger til å enhver tid ha oppdatert virusbeskyttelse installert på sine datamaskiner.

    Profesjonelle aktører: Ta kontakt med din IT-avdeling.
    Privatpersoner: Vi anbefaler veiledningene til nettvett.no, eller å ta kontakt med stedet hvor du kjøpte datamaskinen.

  2. Lag en ny fil
    En fil som inneholder skadelig programvare må i de fleste tilfeller anses som tapt. Domstolen kan ikke motta denne filen i andre kanaler, som for eksempel e-post.

    Vi anbefaler at du tar bilde av informasjonen i filen med mobiltelefonen, og sender dette i stedet.

    Merk! Aktørportalen for meddommere støtter PDF og JPG-filer, og Aktørportalen for advokater støtter kun PDF-filer.

Det haster å sende informasjonen som ble stanset til domstolen – hva gjør jeg?

Send inn uten den aktuelle filen og kontakt domstolen for avklaring.

Kontakt og hjelp

Kontakt domstolen ved behov for avklaringer om frister eller alternativ oversendelse av informasjon.