Ny søknadsportal for fri rettshjelp fra 1. september

Invalid Date

Illustrasjon

1. september lanseres en ny søknadsportal som lar advokater og privatpersoner sende digitale søknader om fri rettshjelp til domstolene.

Søknadsportalen blir lansert som følge av en lovendring som innfører en ny modell for økonomisk behovsprøving. 
 
I søknadsportalen kan søkeren innhente sine egne og eventuell partners økonomiske opplysninger direkte fra Skatteetaten, for rask dokumentasjon av søknaden.  

Søkere kan få en foreløpig utregning av hvorvidt de økonomiske vilkårene for fri rettshjelp er oppfylt eller ikke, og størrelsen på en eventuell egenandelsprosent. Søkeren kan deretter velge om de ønsker å sende inn søknaden eller ikke. Merk at det er virksomheten som mottar søknaden som fatter det endelige vedtaket, og som fastslår hvilken prosentandel søkeren vil måtte betale i egenandel.  

Overgangsregler, Aktørportalen og veiledning 

For oppdrag som er påbegynt ved advokat etter 1. september 2025 er det obligatorisk å bruke søknadsportalen til innsending av både behovsprøvde og ikke-behovsprøvde søknader. Advokater skal ikke sende disse i Aktørportalen. 

Søknader som gjelder oppdrag som er påbegynt ved advokat før 1. september 2025 skal behandles etter dagens ordning. Advokater skal sende disse i Aktørportalen, som tidligere. 

I løpet av august blir det lansert informasjonssider til privatpersoner og advokater som gir veiledning om innsending av søknader, klage, og andre aktuelle tema.  

Hvem lager søknadsportalen? 

Det er etablert et nasjonalt prosjekt som skal utvikle portalen, og sikre at mottakerne av søknader er i stand til å behandle dem:  

  • Sivilrettsforvaltningen (SRF) leder prosjektet
  • Statsforvalternes fellestjenester (STAF) utvikler søknadsportalen, på vegne av SRF
  • Forvaltningsorganene tilpasser sine løsninger slik at de kan ta imot og behandle søknader:
    • Statsforvalterne, v/Statsforvalternes fellestjenester
    • Trygderetten
    • Domstolene, v/Domstoladministrasjonen 

Lurer du på noe? 

Spørsmål om en konkret søknad, eller pågående saker for domstolene, kan rettes til domstolen som har saken til behandling.

Spørsmål om utformingen av søknadsportalen, og hvordan den vil fungere, kan rettes til Sivilrettsforvaltningen.

Endringen gjelder fra 1. september 2025.
Les mer i Sivilrettsforvaltningens nyhetsbrev.  

Det kommer mer informasjon om søknadsportalen senere.