Personvern i domstolene - før og nå

Invalid Date

Den internasjonale personverndagen markeres den 28. januar. Hva mener styreleder i Domstoladministrasjonen, Cecilie Østensen Berglund, om status for personvern i Norges domstoler?

Hvordan har personvernet utviklet seg fra du startet som dommerfullmektig i 1999 og fram til i dag?

- Personvernet har gjennomgått en betydelig utvikling i disse årene. Den gang var mye av arbeidet papirbasert, og personopplysninger ble i stor grad håndtert manuelt. I dag er digitaliseringen en integrert del av vår arbeidshverdag, noe som har ført til både nye muligheter og utfordringer. Vi har fått bedre verktøy for å beskytte personopplysninger, men samtidig har risikoen for datainnbrudd og uautorisert tilgang økt. Bruken av kunstig intelligens innebærer at det må gjøres avveininger av fordeler og ulemper, blant annet når det gjelder hensynet til personvern. Det er derfor viktigere enn noen gang å ha gode rutiner og systemer på plass for å ivareta dette.

Økende digitalisering

Hvordan påvirker digitaliseringen Norges domstoler? 

- Domstolenes sentrale oppgave er å avsi avgjørelser av høy kvalitet innen rimelig tid. De digitale satsningene som vi har hatt – og vil ha – er avgjørende for å sikre dette. Kort sagt er derfor digitaliseringen svært viktig, og den hatt stor innvirkning på arbeidshverdagen vår. 

Når det gjelder muligheter som digitaliseringen gir oss, er det nærliggende å trekke frem bedre tilgang til informasjon, noe som bidrar til høyere kvalitet, og muligheten å jobbe mer effektivt. Elektroniske saksbehandlingssystemer og digitale arkiver gjør det for eksempel enklere å håndtere store mengder data. Samtidig medfører digitaliseringen utfordringer knyttet til sikkerhet og personvern. Vi må blant annet være påpasselige med tilgangsstyring, logging og andre sikkerhetstiltak for å beskytte sensitive opplysninger.

Domstolenes bruk av kunstig intelligens som beslutningsstøtte vil bli et spennende løft. Her har vi allerede gjort grundige analyser både på teknisk side og brukersiden for blant annet å ivareta personvernet. Vi vil løpende oppdatere analysene for å sikre en forsvarlig bruk av kunstig intelligens i domstolene. 

Betydningen av å ivareta personvernet

Hvorfor er det så viktig at vi ivaretar personvernet i domstolene?

- Å ivareta personvernet i domstolene er avgjørende for å opprettholde tilliten til rettssystemet. Selv om avgjørelsene generelt offentliggjøres, har vi et ansvar for sikre at sensitive personopplysninger ikke kommer på avveie. Hvis personopplysninger blir misbrukt eller lekket, kan det skade domstolenes omdømme og dermed tilliten. Det er derfor viktig at vi har gode rutiner også på dette feltet.

Utfordringer

Hva er de største utfordringene domstolene møter innen personvern?

- Jeg er opptatt av at personvernet ikke skal hindre utvikling, men ivaretas på en hensiktsmessig måte. Det skal gi brukerne trygghet, samtidig som våre medarbeidere får muligheten til å gjøre jobben sin på en best mulig måte. Skal vi være en attraktiv arbeidsplass og sikre oss de beste medarbeiderne, må vi løse de utfordringene vi møter også på dette feltet.

På noen områder kan det være krevende å balansere åpenhet og innsyn mot kravet om å beskytte personopplysninger. Vi må derfor sikre at informasjonen som deles offentlig, ikke svekker personvernet til de involverte. Styret er opptatt av å kontinuerlig forbedre våre rutiner og systemer for å møte utfordringer som dette. Vi jobber også med å øke bevisstheten rundt personvern blant våre ansatte gjennom opplæring og veiledning.

Framtiden

Hvordan ser du for deg fremtiden for personvern i domstolene? 

- Jeg synes Norges domstoler gjør et godt arbeid på feltet, og at vi er blitt bedre på å balansere utvikling og personvern, slik at ikke personvernet stanser hensiktsmessig bruk av ulike verktøy. Vi skal fortsette å forbedre våre systemer og rutiner for å ivareta personvernet i en utviklingsorientert virksomhet. Bevisstheten rundt personvern er sterk, og det skal den også være fremover. Domstolene skal forbindes med uavhengighet, rettsikkerhet og tillit. Det gjelder også når vi snakker om ivaretakelse av personvern.