Stevning, begjæring, krav om sak for jordskifteretten, tilsvar, anke, anketilsvar og andre dokumenter i rettslige prosesser skal sendes eller leveres med signatur til domstolen. Hvis dokumenter mangler signatur, vil de bli sendt tilbake.
Bruk gjerne et skjema fra våre skjemasider når du skal utforme et prosesskriv eller liknende. Hvis skjemaet ikke passer helt til din sak, kan du tilpasse det etter behov.
Her er fire ulike måter du kan sende inn dokumenter på:
1. Sende dokumenter via Aktørportalen
Mange kan sende inn dokumenter til domstolen via Aktørportalen:
- Advokater og advokatfullmektiger, i de fleste saker for alle instanser.
- Personer som fører sin egen sak (selvprosederende) i saker for jordskifterettene.
- Meddommere i saker for tingrettene og lagmannsrettene.
2. Sende dokumenter på e-post med elektronisk signatur
Du kan sende prosesskriv på e-post til domstolen med elektronisk signatur. Vi anbefaler at du bruker Postens signeringstjeneste eller en annen med samme sikkerhetsnivå (les mer på nettsiden til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet).
Du trenger ikke signatur på vedleggene, bare selve prosesskrivet.
Det er viktig at du sender signeringsoppdraget til deg selv, og ikke til domstolen. Etter at du har signert, laster du ned det signerte dokumentet og lagrer det på din egen PC/mobil. Så sender du det som vedlegg på e-post til oss.
Finn e-postadressen til din domstol her. Merk alltid e-posten med saksnummer hvis det allerede er opprettet en sak.
Dokumentene skal være i PDF-format, og helst med søkbar tekst (OCR-behandlet) og i én sammenslått fil med bokmerker.
Bruk domstolens løsning for sikker filoverføring hvis du skal sende personopplysninger eller sensitiv informajon.
3. Sende dokumenter på e-post uten elektronisk signatur og ettersende originaldokumentet med fysisk signatur
Du kan sende dokumentene på e-post uten elektronisk signatur til domstolen (finn e-postadressen til din domstol her). Merk alltid e-posten med saksnummer hvis det allerede er opprettet en sak.
Send det signerte originaldokumentet (ikke vedleggene) i posten samme dag, eller lever det til domstolen senest dagen etter.
Dokumentene skal være i PDF-format, og helst med søkbar tekst (OCR-behandlet) og i én sammenslått fil med bokmerker.
Skal du sende personopplysninger eller sensitiv informasjon, skal du bruke domstolens løsning for sikker filoverføring.
Hvis du skal sende dokumenter til en jordskifterett, kan du avklare med domstolen om det er nødvendig å ettersende originaldokumentene med fysisk signatur. Jordskifterettene tar imot merknader fra partene på e-post.
Fortsatt usikker på hvordan du skal gå fram?
Hvis du henvender deg til din lokale domstol, kan du få hjelp til å sende inn dokumentene digitalt. Her finner du din domstol.
Ikke tilgang på digitale verktøy?
Du kan fortsatt sende dokumenter med vanlig post eller levere det til domstolen. Du kan også fortsatt sende signerte prosesskriv og lignende med vedlegg med vanlig post, eller levere dokumentene til domstolen.