Tingrettene behandler i dag som utgangspunkt alle sakstyper digitalt, med de begrensninger som følger av formelle krav og tekniske muligheter.
Dokumenter som stevninger, begjæringer, tilsvar, anke, anketilsvar og andre dokumenter (prosesskriv) i rettslige prosesser, skal etter loven være signert av avsender/lovlig representant for avsender, se blant annet tvisteloven § 12-2. Bruk gjerne passende skjema fra våre nettsider ved utarbeidelse av for eksempel prosesskriv, og gjør de tilføyelser eller endringer som er nødvendige i din sak.
Domstolene har i dag ingen generell løsning for elektronisk signatur. Det innebærer at prosesskrivene som utgangspunkt må sendes til retten på papir eller være signert elektronisk i samsvar med kravene i loven.
Tingrettene kan, ut fra lovkravene og tilgjengelige systemer, tilby følgende alternative innsendingsmåter:
1. Innsending via Aktørportalen
Saker som omfattes av plikten til å bruke Aktørportalen, skal leveres inn via portalen. Dette gjelder som utgangspunkt og foreløpig kun for advokater/advokatfullmektiger og i alminnelige sivile tvister. Se Aktørportalen
2. Innsending på e-post med elektronisk signatur
Prosesskrivene med vedlegg, kan oversendes elektronisk til retten på e-post, etter at selve prosesskrivet er signert elektronisk i samsvar med de strenge kravene i domstolloven § 197a. Dette kan du for eksempel gjøre på Postens signeringstjeneste:
Elektronisk signering fra andre leverandører med samme sikkerhetsnivå som BankID kan også aksepteres, se mer informasjon hos Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Det kreves kun elektronisk signatur på selve prosesskrivet, ikke vedleggene.
Det elektronisk signerte prosesskrivet med vedlegg, sendes deretter til e-postmottaket til den aktuelle tingretten. E-postadressen fremgår av tingrettens internettside.
Dersom det sendes e-post i en eksisterende sak, skal tingrettens saksnummer fremgå av emnefeltet.
Domstoladministrasjonen anmoder om at dokumenter som sendes digitalt, så langt som mulig følger Aktørportalens retningslinjer for krav til kvalitet.
Ved oversendelse av personopplysninger eller sensitiv informasjon, skal domstolens løsning for sikker filoverføring benyttes.
3. Innsending med e-post og ettersending av originaldokument med fysisk signatur
Prosesskrivet med vedlegg kan oversendes til e-postmottaket til den aktuelle tingretten. E-postadressen finner du på tingrettens nettside.
Det fysisk signerte originaldokumentet (uten vedlegg) må i så fall - etter krav i lov/rettspraksis - sendes per post samme dag til retten, eller leveres på tinghuset, senest dagen etter. Ved henvendelse til tingrettene, kan tingrettene ofte hjelpe innsender med å signere dokumentene elektronisk, slik at det ikke er nødvendig å ettersende papirsignatur. Dette er imidlertid opp til den enkelte tingrett å avgjøre, og må avtales i den konkrete sak.
Dersom det sendes e-post i en eksisterende sak, skal tingrettens saksnummer fremgå av emnefeltet. Retten anmoder også om at dokumenter som sendes digitalt så langt som mulig følger retningslinjene for Aktørportalen når det gjelder krav til kvalitet.
Ved oversendelse av personopplysninger eller sensitiv informasjon, skal domstolens løsning for sikker filoverføring benyttes.
4. Innsending med post/levering til tingretten
Signerte prosesskriv med vedlegg kan også sendes med vanlig post eller leveres på tinghuset, uten bruk av elektroniske hjelpemidler.
Dokumenter som ikke er mottatt digitalt, vil bli skannet av tingretten, slik at tingretten har en komplett digital versjon av saksdokumentene.