Hurtigspor for ungdom i Oslo
Invalid Date

I oktober 2023 fikk Domstoladministrasjonen i oppdrag å utrede etablering av et hurtigspor for unge lovbrytere i Oslo.
Høsten 2023 ble en arbeidsgruppe nedsatt med representanter fra Domstoladministrasjonen, Politidirektoratet, Riksadvokaten, Kriminalomsorgsdirektoratet og Sekretariatet for konfliktrådene. Fra domstolene deltok to representanter fra Oslo tingrett. Arbeidsgruppen fikk frist til 20. januar 2024 med å levere sin rapport.
Arbeidsgruppen rakk ikke å utrede et hurtigspor innen denne tidsfristen. I stedet leverte de en delrapport 19. januar 2024 som inneholdt en gjennomgang av dagens situasjon i den enkelte etat, hvordan de samhandler og hvilke utfordringer de opplever i den daglige straffesaksbehandlingen. I tillegg skisserte arbeidsgruppen noen tiltak som kunne redusere tidsbruken.
Arbeidsgruppen ønsket å fortsette arbeidet med å utrede og modellere et hurtigspor i Oslo, og ba departementet om en ny frist eller eventuelt et nytt oppdrag. Det har departementet per i dag ikke gitt.
Dette er historikken:
23. oktober 2023: Justisdepartementet ber Domstoladministrasjonen om å utrede hurtigspor (tildelingsbrev nr. 4)
Departementet ber Domstoladministrasjonen, i samarbeid med Politidirektoratet, Kriminalomsorgsdirektoratet, Riksadvokaten og Sekretariatet for konfliktrådene, om å utrede etablering av et hurtigspor for behandling av straffesaker i Oslo hvor gjerningspersonen er under 18 år. Utredningen skal presenteres i en skriftlig rapport. Rapporten skal leveres til Justis- og beredskapsdepartementet innen 31. desember 2023 (senere forlenget til 20. januar 2024.)
19. januar 2023: Arbeidsgruppen leverer sin delrapport til Justisdepartementet
I følgebrevet heter det: «Fristen for å levere utredningen har vært opplevd som meget kort. Utredning og modellering av et hurtigspor i Oslo har det ikke vært mulig å få på plass innen fristen.»
«Rapporten inneholder beskrivelser av nå-situasjonen fra de enkelte etatene med identifisering av forhold som konsumerer saksbehandlingstid, og beskrivelser av konkrete tiltak for å øke hastigheten på behandlingen av disse sakene.»
«Arbeidsgruppen er motivert for videre arbeid med utredning og modellering av et hurtigspor. Dersom departementet ønsker det, vil derfor gruppen fortsette sitt arbeid – enten som en forlengelse av oppdraget formulert i tildelingsbrev nr. 4, eller under et nytt oppdrag.»
30. januar 2024: Justisdepartementet svarer Domstoladministrasjonen
Brevet adresserer ikke arbeidsgruppens anmodning om å fortsette arbeidet med et hurtigspor i Oslo. Arbeidsgruppen får frist til 1. mai 2024 med å beregne ressursbehovet for tiltakene som skisseres i delrapporten.
5. februar 2024: Domstoladministrasjonen orienterer arbeidsgruppen om at den ikke skal jobbe videre med hurtigsporet
I en e-post skriver Domstoladministrasjonen til arbeidsgruppen at «JD bekreftet at de med brevet 30. januar og dagens presiseringer forstod at arbeidsgruppen ikke jobber videre med en modell for hurtigspor».
2. mai 2024: Arbeidsgruppen sender tilleggsrapport til Justisdepartmentet
I tilleggsrapporten har arbeidsgruppen beregnet ressursbehov for de ulike tiltakene som beskrives i første delrapport. I tillegg har arbeidsgruppen beregnet ressursbehovet for et eventuelt hurtigspor for ungdom i Oslo.
13. juni 2024: Justisdepartementet takker arbeidsgruppen for bidragene
I brev til Domstoladministrasjonen takker Justis- og beredskapsdepartementet for bidragene til rapporten og tilleggsrapporten, og skriver at disse vil inngå i departementets helhetlige arbeid med videre oppfølging av unge lovbrytere.