Bruk av iPad i dommerarbeidet
På vårparten tok Oslo tingrett i bruk iPad i dommerarbeidet på en systematisk måte. Det ble laget retningslinjer og veiledninger for bruk av iPad. Det primære bruksområdet er lesing av saksdokumenter under saksforberedelsen, hovedforhandling og rettsmekling.
Dommernes digitale arbeidssituasjon i rettssalene
En arbeidsgruppe nedsatt av Dommerforeningen presenterte våren 2022 et notat om dommerens arbeidssituasjon i retten. Utvalget mener at dommerne i større grad bør avlastes i den praktiske og tekniske gjennomføringen av rettsmøter. Oslo tingrett har et godt apparat for å bistå dommerne, men har likevel løpende fokus på hvordan vi kan effektivisere og styrke ordningen med digital support til dommerne når de er i retten. Vi er også opptatt av å bruke de fulldigitale rettssalene på en optimal måte i ulike sakstyper og situasjoner.
Digital kommunikasjon
Oslo tingrett har gitt innspill til DAs digitaliseringsarbeid for å optimalisere digitale arbeidsmåter i domstolene. Ikke minst har vi vært opptatt av å utvide Aktørportlaen til nye sakstyper og aktører. Høsten 2022 kom tvangs- og konkurssakene på Aktørportalen, mens skiftesakene fortsatt gjenstår. Vi vil få en langt bedre ressursutnyttelse når også selvprosederende parter kan bruke Aktørportalen.
Oslo tingrett har samarbeidet med andre domstoler for å utvikle/avklare midlertidige løsninger for digital kommunikasjon utenfor Aktørportalen, i påvente av de nye permanente løsningene.
Fyrtårndomstol
Oslo tingrett har som «Fyrtårndomstol» også i 2022 bidratt med dommer- og saksbehandlerressurser i digitalt utviklingsarbeid i regi av Domstoladministrasjonen. Flere har jobbet med en ny digital løsning for beramming, mens andre har vært involvert i utrullingen av løsningen med meddommere på Aktørposten og ESAS III. Sistnevnte prosjekt utvikler løsninger for en ny type digital rettsbok med mer utstrakt gjenbruk av strukturert informasjon mellom aktørene i straffesakskjeden.
Kompetansetiltak
Høsten 2022 har vi hatt særlig fokus på å øke medarbeidernes kunnskap og bevissthet om datasikkerhet og personvern. Som ledd i dette er det laget nye retningslinjer og arrangert lunsjmøter for alle ansatte.
Vi har fått et nytt digitalt introduksjonsprogram for nyansatte dommere og dommerfullmektiger. Mot slutten av året startet en ny serie med «Digilunsj» om nye og dagsaktuelle temaer for dømmende og saksbehandlere.