Vi videreførte i 2023 driften etter samme retningslinjer som i 2022. Overordnet er virksomheten organisert med en sorenskriver, en nestleder, en administrasjonssjef og en seksjonssjef, som utgjør ledergruppen i domstolen. Ledergruppen behandler strategiske saker, personalsaker og andre saker som ligger utenfor den vanlige driften. Ledergruppen møtes to ganger i måneden, ett kort møte på ca. en time og et langt møte på ½-1 dag.
Vi har i tillegg et ukentlig driftsmøte hvor ledergruppen, Saksinntaket (to personer) og IKT-ansvarlig møter. Dette møtet behandler løpende driftssaker og saker knyttet til de ulike rettsstedene. Alle rettsstedene er representert i møtet.
Utover dette er vi organisert med fagansvarlige dommere og faggrupper innenfor tvistesaker, straffesaker, tvang-/gjeld saker og konkurs/skifte saker. Ytterligere har vi egne faggrupper for barnesakene. Dommerne er i tillegg fordelt i grupper ut fra vedtatte ordning for moderat spesialisering.
Også saksbehandlerne jobber på spesifiserte fagområder. De fleste saksbehandlerne jobber kun på ett fagområde. Vi har teamkoordinatorer, som leder arbeidet på den aktuelle sektor, innenfor tvistesaker, straffesaker, tvang/gjeld saker, konkurs/skifte saker og fellestjenester.
Vi vektlegger at rettsstedene er likeverdige og er opptatt av at ledelsen er til stede på alle tre rettsstedene. Sorenskriver har fast kontorsted i Lillestrøm, men arbeider en dag i uken i Eidsvoll og en dag i uken i Kongsvinger. Nestleder har kontorsted i Eidsvoll, men arbeider en god del av tiden i Lillestrøm. Administrasjonssjefen har kontorsted i Lillestrøm, men har kontordager både i Eidsvoll og Kongsvinger. Seksjonssjefen har kontorsted i Eidsvoll og har faste kontordager i Kongsvinger.
Skissen nedenfor viser hvorledes vi er organisert:
Det mest særegne ved driften i 2023, er økningen i innkomne meddomsrettssaker. Vi mottok 1140 saker til behandling, som er en økning på 30 prosent fra 2022. Ved dette var vi, etter Oslo tingrett, den domstol i landet som mottok flest meddomsrettssaker. Vi avviklet 32 prosent flere saker enn i 2022, men bygget likevel en restanse på 106 saker. Den samlede restanse innenfor fagområdet utgjorde 326 saker per 31. desember 2023.
I august 2023 startet en stor økokrim-sak ved domstolen som er satt med forsterket rett. Saken vil gå frem til påske, hvoretter den vil binde opp de to deltakende fagdommere i domskrivning ut 2024. Dette vil påvirke vår saksavvikling i 2024.
Vi endte på en saksbehandlingstid på 88 dager i meddomsrettssakene, som er ned to dager fra 2022. Måltallet som Stortinget har oppstilt for disse sakene er 90 dager.
Når det gjelder tvistesakene mottok vi 774 saker til behandling, som utgjør en økning på fire prosent fra 2022. Vi avviklet fire prosent færre tvistesaker i 2023 enn i 2022, hvilket gjør at beholdningen økte fra 384 saker til 431 saker. Saksbehandlingstiden endte på 180 dager, som tilsvarer den lovbestemte frist for denne type saker.
Vi gjennomførte rettsmekling i 110 saker, som tilsvarer 29 prosent av de meklingsbare sakene. Vi oppnådde en forliksprosent på 69, som er litt lavere enn det har vært de senere år.
I løpet av året sluttet fem medarbeidere i domstolen, samtidig som det ble ansatt like mange nye. Av de som sluttet var fire dommerfullmektiger, som er ansatt i tidsbegrensede stillinger.
Vi hadde et sykefravær i 2023 på 5,42 prosent, som er litt lavere enn foregående år (5,6 prosent).