• Før møtet med domstolen
    • Sivil rettssak
    • Straffesak
    • Videomøte med domstolen
    • Roller og aktører i retten
    • Kreve jordskiftesak
    • Føre sak uten advokat
    Innkalt i rettssak
    • Tiltalt eller siktet
    • Fornærmede
    • Meddommer
    • Vitne
    • Part i jordskiftesak
    Offentlighet og innsyn
    • Når går rettsaken?
    • Publikumsbesøk
    • Lese en dom
  • Tema
    • Dødsfall, arv og skifte
    • Samliv, familie og barn
    • Konkurs, eiendom og gjeldsordning
    Tjenester
    • Se våre skjema
    • Refusjon for utgifter
    • Notarialbekreftelse
    • Testament
    • Mortifikasjon
    • Kopi av vigselsattest
    • Digital signering
    • Digital innsending
    • Rettsgebyr og kostnader
    Innlogging
    • Aktørportalen
    • Pressetjenesten
    • DFØ selvbetjening
  • Norges domstoler
    • Aktuelt fra domstolene
    • Om rettssystemet
    • Juridisk ordliste
    • For skolene
    • Verdier og strategi
    Dommere
    • Dommeres sidegjøremål
    • Innstillingsrådet for dommere
    • Tilsynsutvalget for dommere
    Om oss
    • Ledige stillinger
    • Domstoladministrasjonen
    • Publikasjoner og veiledere
    • Kontakt oss

Frist for å fremsette krav om standarderstatning ved forsinkede flyreiser

Høyesteretts dom 14. desember 2020, HR-2020-2401-A, (sak nr. 19-186250SIV-HRET), sivil sak, anke over dom.

Svenn Nilsen (advokat Christina Doreen Steimler), Forbrukerrådet (partshjelper) (advokat Erlend Haaskjold) mot Finnair Oyj (advokat Runar Hansen, advokat Aage Krogh), NHO Luftfart (partshjelper) (advokat Tage Brigt Andreassen Skoghøy)

Dommere: Øie, Noer, Kallerud, Ringnes, Thyness

Saken gjaldt krav om standarderstatning etter at en flypassasjer ankom Norge fra Thailand noe over tre timer etter opprinnelig ankomsttidspunkt.

Flyselskapet avslo kravet under henvisning til at slike krav må fremsettes innen rimelig tid, noe de anså for å innebære at kravet måtte meldes innen to måneder.

Høyesterett la til grunn at det utenfor de lovregulerte tilfellene ikke gjelder noen generell regel om reklamasjonsplikt i norsk kontraktsrett. Om det gjelder en reklamasjonsplikt for en kontrakt, må i slike tilfeller løses med utgangspunkt i de hensyn som gjør seg gjeldende i det enkelte typetilfelle.

Når det gjaldt standarderstatning ved forsinkede flyreiser, kom Høyesterett til at det ikke var grunnlag for å oppstille en reklamasjonsplikt på ulovfestet grunnlag, og flypassasjeren fikk medhold i sitt krav. 

Les avgjørelsen i sin helhet