Bane NOR har plikt til å holde gjerde langs Sørlandsbanen Vest

Høyesteretts dom 24. november 2025, HR-2025-2342-A, (sak nr. 25-043735SIV-HRET), sivil sak, anke over Gulating lagmannsretts dom 13. januar 2025.

Bane Nor SF (advokat Frode Andersen Innjord) mot A m.fl. (advokat Sindre Oftedal)

Sørlandsbanen går fra Oslo til Stavanger. Strekningen mellom Kristiansand og Stavanger omtales gjerne som Sørlandsbanen Vest og ble bygget fra 1870-tallet til 1944. En rekke eiendommer langs banen – eiendommer som den gang ble, og fortsatt blir brukt til husdyrhold – måtte avgi grunn til jernbanen. Norges Statsbaner – senere Bane NOR – satte opp gjerder langs linjen og stod for vedlikeholdet. 

I 2019 varslet Bane NOR at gjerdene ville bli fjernet. Til sammen 156 grunneiere gikk da til sak med krav om at gjerdene fortsatt skulle opprettholdes og vedlikeholdes av Bane NOR. 

Flertallet i Høyesterett har gitt 153 av grunneierne medhold. Det er lagt avgjørende vekt på at jernbanen siden 1928 har benyttet skriftlige skjønnsforutsetninger som slår fast at «jernbanen gjerder for linjen». Flertallet tolker dette slik at skjønnsforutsetningen ikke bare var et premiss for erstatningsutmålingen ved ekspropriasjonen, men også innebærer en plikt for Bane NOR til å sette opp gjerder langs linjen og vedlikeholde dem som grunneierne kan kreve oppfylt – såkalt naturaloppfyllelse. For tre av eiendommene, der ekspropriasjonen fant sted før 1928, får Bane NOR medhold.

To dommere kom til at Bane NOR måtte frifinnes ettersom ingen av skjønnsforutsetningene etter deres syn gir grunnlag for krav om naturaloppfyllelse av en plikt til gjerdehold.

Dommen gir veiledning om tolkning av skjønnsforutsetninger ved ekspropriasjon, og om når forutsetningene gir krav på naturaloppfyllelse.  

Les avgjørelsen fra Høyesterett (PDF)

Rettsområde: Ekspropriasjonsrett.

Nøkkelavsnitt: 56 til 60, 84, 90, 101, 102  

Dommere: Bergsjø, Bergh, Sæther, Lund, Steen