Behandling av personopplysninger i forvaltningssaker og henvendelser utenfor domstolenes dømmende virksomhet

Domstolene behandler personopplysninger til forvaltningsmessige formål. Det omfatter for eksempel å besvare generelle henvendelser fra publikum, notarialbekreftelser og saksbehandling ved dødsfall mv. Behandling av personopplysninger til slike formål reguleres av personopplysningsloven. 

Formål

Formålet med behandlingen er å behandle henvendelser og forvaltningsoppgaver utenfor domstolenes dømmende virksomhet.

Behandlingsgrunnlag

Det rettslige grunnlaget for behandlingen av personopplysningene følger av:

  • personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav c): Vi har en rettslig plikt til å behandle personopplysningene dine (lovhjemmel)
  • personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav e): Vi behandler personopplysningene dine for å utføre en oppgave i allmennhetens interesse eller utøve offentlig myndighet (lovhjemmel)
  • forvaltningsloven
  • offentleglova
  • domstolloven

Kategorier av registerte

Domstolene behandler personopplysninger om følgende kateogier av registerte:

  • personer som henvender seg til domstolene
  • personer som har forvaltningssaker til behandling i domstolene

Kategorier av personopplysninger

Domstolene behandler disse kategoriene av personopplysninger:

  • navn
  • kontaktinformasjon
  • andre personoopplysninger du oppgir til domstolene
  • sensitive personopplysninger du oppgir til domstolene

Hvor henter domstolene personopplysningene fra

Domstolene samler inn personopplysningene dine fra:

  • den registerte

Lagring av personopplysninger

Domstolene lagrer personopplysningene dine slik:

  • Personopplysningene oppbevares så lenge dette oppfyller formålet med behandlingen og så lenge særlover og forskrifter krever det. Personopplysningene dine slettes eller anonnymiseres når formålet med behandlingen er oppfylt.
  • Arkivverdige personopplysninger arkiveres iht. arkivlovens bestemmelser.

Systemer

Domstolene bruker disse systemene i behandlingen av personopplysningene dine:

  • WebSak (saks- og arkivsystem)
  • Microsoft 365 (e-post, Copilot mv.)
  • Lovisa (domstolenes saksbehandlings- og arkivsystem)
  • Altinn.no (til digital utsendelse)
  • EntraID (til sikker identifisering og tilgangsstyring)
  • Digipost (til digital utsendelse)
  • DFØs økonomisystemer
  • papir (dersom henvendelsen ikke kommer elektronisk)
  • telefon