Behandling av personopplysninger i domstolenes dømmende virksomhet
Behandlingen av personopplysninger i domstolenes behandling av enkeltsaker (dømmende virksomhet) er unntatt reglene i personvernregelverket. Det følger av personopplysningsloven § 2 andre ledd bokstav b (rettspleielovunntaket) som sier at saker som behandles i rettspleielovene er unntatt personvernregelverket.
Det er likevel viktig at vi er åpne om hvordan vi behandler personopplysninger i Norges domstoler, og at vi behandler personopplysningene dine på en forsvarlig og sikker måte. Det innebærer at vi følger personvernprinsippene i GDPR artikkel 5 så langt det passer. Det vil si så lenge regelverket ikke hinder gjennomføringen av oppgaver innen den dømmende virksomhet.
Formål
Formålet med behandlingen er å behandle straffesaker og sivile saker.
Behandlingsgrunnlag
Det rettslige grunnlaget for behandlingen av personopplysningene følger av:
- straffeloven
- tvisteloven
Kategorier av registrerte
Domstolene behandler personopplysninger om følgende kategorier av registrerte:
- aktører i saken
- tredjepersoner
Hvor henter domstolene personopplysningene fra
Domstolene samler inn personopplysningene dine fra:
- den registerte
- partene
- folkeregisteret
Mottakere
Domstolene deler personopplysningene dine med:
- politiet i straffesaker
Lagring av personopplysninger
Personopplysninger lagres og slettes iht. arkivlovens bestemmelser.
Systemer
Domstolene bruker disse systemene i behandlingen av personopplysningene dine:
- Postens signeringsportal
- Altinn.no
- Lovisa (domstolenes saksbehandlings- og arkivsystem) med integrasjon mot Aktørportalen
- Webex (fjernmøter)
- Microsoft 365 (e-post, Copilot mv.)
- WebSak (saks- og arkivsystem)
- DFØs økonomisystemer
- files.domstol.no (sikker filoverføring)
- nettbrett til digitale utdrag
- papir (i saker som ikke er digitale)