Innhold
1. Aktiv bruk av forsvarer i alle ledd
2. Retten til forsvarer
3. Særlige forventninger til forsvarere i U18-saker
4. Forsvareroppnevning under etterforskningen
5. Pågripelse og varetektsfengsling
6. Besøksforbud, oppholdsforbud
7. Beslag, heftelse og lignende
8. Tilståelsesdom
9. Hovedforhandling
10. Straffegjennomføringen
11. Bruddsaker
Andre dokumenter
1. Aktiv bruk av forsvarer i alle ledd
Forsvarer er et sentralt og viktig bindeledd mellom ungdommen og verge, og andre aktører i straffesakskjeden. Forsvarer skal ha en aktiv rolle i U18-saker, både i forbindelse med etterforskningen, rettsprosessene og straffegjennomføringen Aktiv bruk av forsvarer i alle ledd er basert på Norges forpliktelser etter FNs barnekonvensjon, og er også et sentralt element i etableringen av hurtigspor U18.
2. Retten til forsvarer
Utgangspunktet er at ungdommen har rett til å la seg bistå av en forsvarer «etter eget valg» på ethvert trinn av saken, og at ungdommen skal gjøres kjent med dette, jf. strpl. § 94 (1). Retten til forsvarer følger også av EMK artikkel 6 nr. 3, bokstav c) og barnekonvensjonen artikkel 40 andre ledd, iii). I tillegg er dette særskilt lovregulert for de ulike stadiene i straffeprosessen. Ungdommens rett til forsvarer under etterforskningen er også nærmere beskrevet i Riksadvokatens retningslinjer for politiavhør av barn og særlig sårbare personer som er mistenkt i straffesak, med vedlagt notat, jf. RA-2023-1676.
Det følger av barnekonvensjonen at dersom ungdommen frasier seg retten til forsvarer, for eksempel i forbindelse med avhør, skal ungdommen ha hatt mulighet til å diskutere dette med en forsvarer før ungdommen frasier seg retten.
Når ungdommen er under 18 år, er det vergen som velger forsvarer, jf. strpl. § 94 (2). Ved oppnevning innhentes det derfor formelt erklæring fra vergen.
Tingretten har utarbeidet et eget skjema som skal brukes i forbindelse med anmodning om oppnevning under etterforskningen og bistand under straffegjennomføringen. Dersom påtalemyndigheten har tilkalt forsvarer, skal forsvarer deretter sende anmodning til tingretten om oppnevning ved å fylle ut dette skjemaet og vedlegge politiets tilkallingsbrev. Ved oppnevning til hovedforhandling eller andre rettsmøter, inkludert bruddsaker, oppnevnes forsvarer på samme måte som tidligere.
3. Særlige forventninger til forsvarere i U18-saker
Oslo tingrett forventer at oppnevnt forsvarer bidrar til å sikre fremdrift i etterforskningen, uten at dette går på bekostning av en forsvarlig og tilstrekkelig opplysning av saken. Oslo tingrett forventer at oppnevnt forsvarer prioriterer politiavhør. Dersom oppnevnt forsvarer ikke selv har anledning til å møte, oppfordrer tingretten til at man får en kollega til å møte i sitt sted.
Forsvarer oppfordres til å informere ungdommen om de aktuelle straffalternativene som gjelder for ungdom under 18 år, og å være et godt bindeledd mellom ungdommen, verge(r) og øvrige straffesaksaktører. Tingretten viser i den forbindelse særlig til informasjon som er tilgjengelig på https://www.ung.no/kriminalitet og Oslo tingretts hjemmeside.
Barn som er mistenkt for straffbare forhold har krav på å få straffesaken avgjort «uten forsinkelse», og hensynet til barnets beste veier tungt ved berammelse av hovedforhandling og andre rettsmøter i U18-saker, jf. barnekonvensjonen artikkel 3 og 40, og Grunnloven
§ 104. Oslo tingrett har derfor ekstra fokus på både rask og forsvarlig beramming av hovedforhandling og andre rettsmøter i U18-saker. Oslo tingrett forventer at forsvarer prioriterer U18-saker i forbindelse med berammelse av rettsmøter. Oslo tingrett forventer at alle rettsmøter, som ikke er hovedforhandling, kan berammes innen 14 dager etter at tingretten har mottatt saken. Dette omfatter besøksforbud, oppholdsforbud, tilståelsessaker og bruddsaker. De fleste hovedforhandlinger blir forhåndsberammet, for å sikre at flest mulig aktører kan møte innen fristen etter straffeprosessloven § 275 annet ledd bokstav a). Det forutsettes at når en forsvarer påtar seg oppdraget for tingretten, forventes det at samme forsvarer, eventuelt en kollega, kan stille til snarlig ankeforhandling i lagmannsretten ved en anke.
Hensynet til rask berammelse og barnets beste kan innebære at det frie forsvarervalg kan måtte vike dersom forsvarer ikke har anledning til å møte innen fristen. En forsvarer som ikke kan møte selv, bør samarbeide med kollega slik at nødvendig informasjon kan overføres til annen forsvarer, og hensynet til barnets beste ivaretas.
Oslo tingretts forventninger til forsvarere i U18-saker er også nærmere konkretisert i tingrettens veiledere for behandling av henholdsvis ene-saker og bruddsaker. Dette er tilgjengelig på Oslo tingretts hjemmeside. Tingretten forutsetter at forsvarere i U18-saker er kjent med disse veilederne.
I tillegg viser Oslo tingrett til Advokatforeningens retningslinjer for forsvarere, og til forslaget til retningslinjer for advokater i saker som omhandler eller berører barn
4. Forsvareroppnevning under etterforskningen
Påtalemyndigheten har et selvstendig ansvar for å vurdere om det er grunnlag for oppnevning av forsvarer til politiavhør og under etterforskningen. Ungdom har en utvidet rett til forsvarer sammenlignet med voksne, og terskelen for oppnevning til politiavhør er lav. Retten til forsvarer i politiavhør er nærmere beskrevet i Riksadvokatens retningslinjer for avhør av barn og særlig sårbare personer som er mistenkt i straffesak med vedlegg, jf. RA-2023-1676.
Oslo tingrett og Oslo politidistrikt har avtalt at påtalemyndigheten kan tilkalle forsvarer til politiavhør, både i og utenfor kontortid. Deretter sender forsvarer anmodning til tingretten om oppnevning etter straffeprosessloven § 100 annet ledd (eget skjema) og vedlegger politiets tilkallingsbrev. Ordningen sørger for at etterforskningen ikke forsinkes i påvente av oppnevning fra retten.
Dersom påtalemyndigheten mener det bør oppnevnes forsvarer til politiavhør, skal påtalemyndigheten kontakte forsvarer, også i tilfeller der ungdommen i utgangspunktet ikke vil møte og forklare seg. Da kan forsvarer begjære seg oppnevnt, og få anledning til å drøfte dette nærmere med ungdommen og verge. Dette gjøres fordi ungdommen kan endre oppfatning etter å ha fått snakket med forsvarer.
Oslo tingrett oppnevner forsvarer i alle saker der påtalemyndigheten har tilkalt forsvarer til politiavhør. I andre tilfeller foretas det en konkret vurdering, men terskelen for oppnevning av forsvarer under etterforskningen for ungdom er lavere enn ellers. Det blir også oppnevnt forsvarere for mistenkte under 15 år. Målet er å sørge for at ungdommen er ivaretatt av forsvarer under etterforskningen. Alt dette er i tråd med føringene i EMK artikkel 6 og barnekonvensjonen artikkel 40.
Oppnevnt forsvarer kan benyttes under hele etterforskningen som bindeledd til ungdommen og verger. Dette omfatter også bistand med informasjon om KOG og PUM, innhenting av samtykker, med videre. Dette er viktige bidrag for å korte ned tidsbruken hos politiet, konfliktrådet og kriminalomsorgen.
Oppnevningen omfatter også eventuelle bevisopptak under etterforskningen, jf. strpl. § 100 (1), jf. § 97, evt. § 100 (2).
5. Pågripelse og varetektsfengsling
Dersom siktede pågripes og varetektsfengsles, gis det egen forsvareroppnevning etter strpl. § 98 første ledd, annet punktum og annet ledd, jf. § 100 (1). Ved løslatelse må forsvarer be om ny oppnevning etter straffeprosessloven § 100 (2).
6. Besøksforbud, oppholdsforbud
Ved rettens behandling av besøksforbud og oppholdsforbud etter reglene i strpl. kapittel 17a og 17d, bør det oppnevnes forsvarer etter strpl. § 100 (2), jf. også EMK artikkel 6 og barnekonvensjonen artikkel 40.
7. Beslag, heftelse og lignende
Dersom det foreligger særlige grunner, utover siktedes alder, kan forsvarer søke om å bli oppnevnt som forsvarer i forbindelse med rettens behandling av beslag, heftelse og lignende, jf. strpl. § 100 (2), jf. også EMK artikkel 6 og barnekonvensjonen artikkel 3 og 40.
8. Tilståelsesdom
Der siktede var under 18 år på handlingstidspunktet, og det er spørsmål om å idømme ubetinget fengsel, samfunnsstraff eller ungdomsstraff, skal siktede alltid ha forsvarer i forbindelse med tilståelsesdom, jf. strpl. § 99 (1) (3), jf. § 100 (1). I Oslo tingrett oppnevnes det også forsvarer i saker der siktede risikerer betinget fengsel, jf. jf. strpl. § 100 (2), EMK artikkel 6 og barnekonvensjonen artikkel 40.
Rettsmøtet bør berammes innen to uker etter at begjæringen har kommet inn til retten. Saken kan senest berammes innen seks uker etter at begjæringen er mottatt, jf. strpl. § 275, jf. også EMK artikkel 6 og barnekonvensjonen artikkel 40 b) iii).
9. Hovedforhandling
Utgangspunktet er at siktede skal ha forsvarer under hovedforhandling, jf. strpl. § 96 (1), jf. § 100 (1). I saker der siktede var under 18 år på handlingstidspunktet, og det er spørsmål om å idømme ubetinget fengsel, samfunnsstraff eller ungdomsstraff, skal siktede alltid ha forsvarer, jf. strpl. § 96 (3), jf. § 100 (1). Dette innebærer at retten, hvis det er aktuelt, ikke kan unnlate å oppnevne forsvarer i saker etter vegtrafikkloven § 22 første og femte ledd og § 24 første ledd, jf. § 31, og heller ikke i andre saker, selv om det anses ubetenkelig og siktede uttrykkelig gir avkall på forsvarer, jf. strpl. § 96 (5).
Utgangspunktet er at det ikke oppnevnes forsvarer under hovedforhandling ved behandling av visse saker etter vegtrafikkloven, behandling av forelegg og i saker som bare gjelder inndragning, jf. strpl. § 96 (2). I disse sakene er det dermed ikke automatikk i at det oppnevnes forsvarer. Dersom det foreligger særlige grunner, utover siktedes alder, kan forsvarer søke om å bli oppnevnt som forsvarer også i slike saker, jf. strpl. § 100 (2), jf. også EMK artikkel 6 og barnekonvensjonen artikkel 3 og 40.
10. Straffegjennomføringen
Dersom ungdommen skal gjennomføre ungdomsoppfølging eller ungdomsstraff, har oppnevnt forsvarer rett til å være til stede i ungdomsplanmøte, jf. konfliktrådsloven § 24 (3) og (4), jf. strpl. § 100 (2) (2). Dersom forsvarer har vært oppnevnt under etterforskning som har endt med ungdomsoppfølging, eller hovedforhandling som har endt med ungdomsstraff, kan forsvarer sende salæroppgave på samme saksnummer. Dette anses som bistand under straffegjennomføringen. Alternativt kan det bes om en egen oppnevning for dette. Det er viktig at det på salæroppgaven fremgår at det er bistand under straffegjennomføringen, og ikke omtales som etterarbeid som er omfattet av stykkprisen.
Oslo tingrett oppnevner forsvarer til bistand under straffegjennomføring i forbindelse med gjennomføring av samfunnsstraff ut fra en analogisk tolkning av bestemmelsene ovenfor, jf. strpl. § 100 (2), EMK artikkel 6 og barnekonvensjonen artikkel 3 og 40. Dersom forsvarer har vært oppnevnt under hovedforhandling som har endt med samfunnsstraff, kan det sendes salæroppgave for bistand under straffegjennomføringen på samme saksnummer. Alternativt kan det bes om en egen oppnevning for dette. Det er også her viktig at det på salæroppgaven fremgår at det er bistand under straffegjennomføringen, og ikke omtales som etterarbeid som er omfattet av stykkprisen.
I forbindelse med etablering av hurtigsporet er det lagt opp til at kriminalomsorgen eller konfliktrådet skal kunne varsle forsvarer dersom ungdommen ikke møter til det første møtet, med påminnelse om tidspunkt for et nytt (andre) møte. Forsvarer får dekket arbeidet med å informere om det nye møtet, og forklare ungdommen og eventuell verge betydningen av å møte, enten som bistand under straffegjennomføringen eller under egen oppnevning etter strpl § 100 (2).
11. Bruddsaker
Ved brudd på ungdomsstraff skal det oppnevnes forsvarer for ungdommen, jf. strl. § 52c (7), jf. strpl. §§ 96 (3) og 99 (1).
Ved behandling av brudd på samfunnsstraff skal det også oppnevnes forsvarer for ungdommen, jf. strpl. § 100c (1) bokstav e) og (2).
Det samme gjelder ved behandling av andre bruddsaker, jf. strpl. § 100c (1) og 2), jf. EMK artikkel 6 og barnekonvensjonen artikkel 40.
I forbindelse med etablering av hurtigsporet er det lagt opp til at konfliktrådet eller kriminalomsorgen bør varsle forsvarer og påtalemyndigheten dersom det går mot brudd i straffegjennomføringen, uten å vente til neste møte i oppfølgingsteam mv. Forsvarer får dekket arbeidet i den forbindelse, enten som bistand under straffegjennomføringen, under oppnevning i bruddsaken, eller under egen oppnevning etter strpl. § 100 annet ledd.
Andre relevante dokumenter
Brev til forsvarer i U18 bruddsak
Veileder for bruddsaker i U18-sak
Begjæring om forsvareroppnevning i U18-sak - skjema
Advokatforeningens forslag til retningslinjer for advokater i saker som omhandler og berører barn